CD: Daniel Lohues - Allennig IV

Martijn van Veen

De Drentse zanger Daniël Lohues zou je kunnen kennen van de band Skik ('Op Fietse'). Deze band is al lange tijd onzichtbaar (laatste optreden oktober 2006) en dus kwam leadzanger Lohues met een soloproject. In de Allennig-reeks behandelt de zanger alle seizoenen. In Allennig I, II en III waren respectievelijk de winter, de lente en de zomer aan de beurt. Nu is de Drent terug met het vierde deel, Allennig IV, dat staat voor de herfst.

De cd vertelt, volgens Lohues, verschillende verhalen op een bepaalde herfstdag. Nu zijn de verhalen niet voor iedereen begrijpelijk door de titels in de streektaal (bomen wordt boom'n en piepschuim wordt piepschoem), maar de liedjes zijn pakkend en zitten zo in je hoofd, ondanks dat je soms geen idee hebt wat het betekent. De nummers zijn simpel, meestal bestaat een lied slechts uit Lohues' stem en een piano of gitaar. Toch is ieder lied weer een beetje anders en voor je het weet zit je de volgende melodie mee te neuriën.

Aan de hand van de Allennig-cd's ging Lohues de theaters langs. Hij wisselt de liedjes af met een verhaal. Dat is eigenlijk wat de cd's zijn, een verhaal. Het zijn geen losse nummers, maar het is bedoeld als een geheel. Zo gaat het nummer 'Mecanicien in den Vrumde' bijvoorbeeld over een Drent die in de gevangenis in Alabama belandt.

Het hoogtepunt van het album is het nummer 'Hoe Diep de Wortels Ok Gaon'. Dit kort, folkachtige nummer duurt nog geen drie minuten, maar heeft een enorm pakkend refrein. Het refrein klinkt heel simpel, maar in combinatie met de gitaar loop je gegarandeerd nog de hele dag met het nummer in je hoofd.
Hoge bomen krakken soms
Hoge bomen knappen soms
Hoge bomen vallen soms
Hoe diep de wortels ook gaan
(vertaald voor het gemak in het Nederlands)

Het klinkt misschien heel cliché, maar je moet ervan houden. Allennig IV staat vol met pakkende melodieën, boeiende verhalen en simpele liederen. Soms, ook in dit geval, is simpel helemaal niet zo verkeerd. Een tip is ook om de theatertour van Daniël Lohues bij te wonen. Hier vertelt de zanger hoe hij aan de nummers is gekomen en geeft toelichting, voor als je er niet veel van begrijpt.