CD: Fun Lovin' Criminals - Classic Fantastic

Asta

Waar was jij in het voorjaar van 1996? Misschien weet je dat niet meer, maar dikke kans dat de muziek van het debuutalbum van de Fun Lovin' Criminals je bekend in de oren klinken. Hun eerste album, Come Find Yourself, telt namelijk heel wat juweeltjes. Scooby Snacks bijvoorbeeld of The Grave and the Constant. Inmiddels is het echter een behoorlijk aantal jaartjes verder en kunnen we het zesde studioalbum van deze band verwelkomen. De titel Classic Fantastic legt de lat hoog!

Zodra de muziek uit de boxen klinkt is het weer duidelijk, de Fun Lovin' Criminals hebben een heerlijk eigen sound. Het is een mix van alternatieve rock, hip hop, funk, jazz en zelfs een beetje blues. De sfeer die ze neerzetten is er een van New Yorkse maffiosi, van mannen in pak met een zonnenbril op die een krantje kopen bij de kiosk op de hoek wanneer de zon net op sterkte komt terwijl er een lowrider voorbij cruiset... en van elegante vrouwen die op hoge hakken vanaf de bar een lonkende blik naar je werpen.

Het fun lovin aspect komt naar voren door het speelse karakter van de muziek. Ondanks dat de teksten gesproken of gerapped worden door een diepe mannenstem is het geen zware kost. Neem het nummer 'Mister Sun', dat grotendeels leunt op het coveren van het kinderliedje van gelijknamige titel. Je moet het maar kunnen en durven, als band. Of een track als de achtste, dat niets anders is dan telefoongesprekken met een funky beat eronder. Woorden als fuck, cock en wiseguy vliegen je om te oren en tòch is het geen vervelende foute kijk-mij-eens-stoer-zijn rap. Met andere woorden, het is gewoon heerlijk Fun Lovin' Criminals.

Is het Classic? Is het Fantastic? De titel is wat hoog gegrepen. Ja, het is een lekkere plaat en we hebben nu nog meer zin in een warme broeierige zomer, maar het kan niet tippen aan het debuutalbum. Het is een vloek en een gift, zo'n debuut. Als je begint met je hoogtepunt zal je nooit jezelf meer overtreffen. Zie dit album als een mogelijkheid om lekker na te genieten.

Track list

01. Mars - 3:00
02. Classic Fantastic - 4:30