Karaoke Revolution

Wesley Oudijk (Wessiej)

Karaoke Revolution

De ‘Revolution-serie’ van Konami bestaat al een tijdje. Het begon met Dance Dance Revolution, later volgde Karaoke Revolution en Rock Revolution. Sommige titels zoals Dance Dance Revolution zijn erg goed ontvangen terwijl andere titels in de serie zoals Rock Revolution volledig werden afgekraakt. Nu probeert Konami het nog een keer met een nieuw deel van Karaoke Revolution, ditmaal voor de huidige generatie consoles.

Karaoke Revolution is een karaoke-spel in zijn puurste vorm. Het richt zich op de doelgroep die even snel een liedje wilt zingen zonder alle poespas die Singstar en Lips je voorschotelen, helaas voelt dit niet als een goede keuze. Zo zie je bij het opstarten al, dat er weinig aan de interface is gedaan. Het ziet er allemaal heel basis uit en voelt soms een beetje aan als ‘My First Karaoke’, bij het startmenu zie je zelfs plaatjes die er zo amateuristisch uit zien dat het komisch is.

Karaoke Revolution

Waar het in een spel als Karaoke Revolution echter omdraait is natuurlijk zingen. De speler heeft de beschikking over 75 liedjes en dat is een behoorlijke setlist. Hier zitten oude en nieuwe liedjes bij, zo zijn er liedjes van de Jackson Five, Tears for Fear en David Bowie te vinden, maar ook van Lady Gaga, Coldplay, Lilly Allen en Rihanna. Dit zijn in tegenstelling tot de oudere Karaoke Revolution spellen de echte ‘master-tracks’ wat inhoudt dat het de originele liedjes zijn. Verder zijn er een tiental niet Engelstalige liedjes te zingen, wat toch afbreuk doet aan de setlist. Als er een willekeurig liedje wordt uitgekozen en je moet opeens een Duits schlager zingen is dat wel heel lastig. Maar Karaoke Revolution scoort hier zeker met hun goede selectie aan nummers, die leuk is voor jong en oud.

De verschillende speltypen in de game komen eigenlijk op hetzelfde neer, zo kies je in de career mode een (zelfgemaakte) character en is het de bedoeling dat je alle liedjes zingt om verder te komen. Doordat je hier veel liedjes moet zingen die je liever niet zingt, neig je sneller om gewoon in Quick Play een paar liedjes te gaan zingen. In Party Mode begint het feest natuurlijk pas echt, wanneer er meerdere microfoons worden aangesloten kan er gekozen worden voor een Duet, waarin de twee spelers samenwerken om een hoge score te halen of kan er in Head-to-Head tegen elkaar worden gestreden voor de eerste plek. In totaal kunnen er in de Party Mode zestien man meedoen. Het is zeker leuk om met zijn alleen tegen elkaar te strijden en hierdoor is het echt een 'Party Mode'. De Jukebox Mode is bijna identiek aan Quick Play, alleen kan je hierin je eigen Venue en de zanger(es) kiezen.

Karaoke Revolution

Het creëren van je eigen zanger of zangeres en het creëren van je eigen ‘Venue’ is leuk uitgewerkt. In de Create Mode heb je veel opties voor je eigen zanger(es), zo is die in enkele minuten om te toveren in een prachtige dame of een verschrikkelijke heks. Aangezien je tijdens het zingen niet de clip van het liedje ziet, maar tegen je zanger(es) aankijkt die zijn best doet het liedje te zingen is het natuurlijk handig om hier wat leuks van te maken. Het ziet er allemaal wat matig uit, de zanger(es) op het podium zingt elk liedje mee, maar de lip-syncing werkt niet echt en door de rare bewegingen die de poppetjes maken schiet je eerder in de lach dan dat je naar een spectaculaire act kijkt.

In tegenstelling tot andere karaoke-spellen zoals Singstar en Lips zit in Karaoke Revolution de tekst van het liedje en de toonhoogte in dezelfde balk, die van links naar rechts beweegt. Dit is in de stijl van Rock Band, alleen is het hier erg onrustig om naar te kijken en beweegt het wel heel erg snel van links naar rechts. Hierdoor had ik zelfs in een goed belichte ruimte na een aantal liedjes last van hoofdpijn en dit is natuurlijk niet de bedoeling van zo’n spel. Verder moest ik erg hard in de microfoon zingen voordat er wat op het scherm gebeurde, maar dit schijnt te komen doordat ik gebruik maakte van de Singstar-microfoons en niet de ‘normale’ Logitech-microfoon.

De game bevat ook nog een Online Store waar nieuwe liedjes gekocht kunnen worden, alleen staan hier nog geen liedjes in dus hier valt nog weinig over te zeggen. Naar het schijnt komen hier liedjes in te staan die niet origineel zijn, dit is om de kosten te drukken. Er is ook een online mode in het spel aanwezig waarin je tegen andere mensen in de wereld kan zingen, maar ook hier was niemand te vinden.

Karaoke Revolution

Karaoke Revolution is een spel die het alleen moet hebben van zijn setlist. De 75 nummers zijn leuk om te horen en om te zingen, met slechts enkele missers. De interface is erg karig en de rest ziet er ook matig uit, de lip-syncing werkt niet en de presentatie voor en tijdens liedjes is tevens niet bijzonder.  De game is zeker leuk om een keer met de familie tijdens kerstavond uit de kast te trekken en een aantal liedjes te zingen uit de tijd van vader en zoon, maar meer zeker niet. Karaoke Revolution doet zijn titel totaal niet eer aan, er is namelijk geen revolutie in het spel te bekennen, het doet het allemaal maar matigjes.

Gespeeld: PS3 versie
Ook verkrijgbaar voor de Xbox 360 en de Wii

Pluspunten Minpunten Cijfer