Guitar Hero: Van Halen

Fabian (Pannenkoek3000)

De Guitar Hero-serie bestaat nu al enkele jaren en veel mensen hebben al eens een plastic gitaartje in hun handen gehad en voor rockster gespeeld. Dat sommigen Activision verwijten de serie uit te melken is te begrijpen, omdat Guitar Hero: Van Halen alweer het tiende deel in de serie is in vier jaar tijd (DS spin-offs niet meegerekend). Gaat Van Halen de wereld nog een keer op zijn kop zetten of hadden deze bejaarde rocksterren beter met pensioen kunnen blijven.

Het belangrijkste in een muziek-game is natuurlijk de tracklist. Wat moet je anders met je band als er geen leuke liedjes te spelen zijn. Als we naar de tracklist kijken (zie pagina 2), zien we dat er maar 47 tracks zijn. Dit is echt te mager voor een Guitar Hero-game, waar je 60 euro voor betaalt. Tevens zitten er bands in waar ik echt mijn vraagtekens bij zet wat ze in Guitar Hero: Van Halen doen. Van Halen is immers een band die vooral bekend was in de seventies en de eighties, waardoor ik niet begrijp waarom Activision heeft besloten om moderne bands zoals Weezer, Queens of the Stone Age, Foo Fighters of Alter Bridge toe te voegen. Eerlijk gezegd snap ik het wel: het is gewoon opvulling waar niet over is nagedacht. Gelukkig zitten de grote hits van Van Halen er wel in en kun je goed losgaan op Jump, Hot for Teacher en Panama.

Het is trouwens een mysterie waarom Van Halen een eigen spel heeft gekregen. Begrijp me niet verkeerd, Van Halen heeft prima zijn steentje bij gedragen aan de muziekcultuur in de jaren tachtig, maar als je nu op straat zou vragen naar bekende bands in de jaren tachtig, dan ben ik bang dat bijna niemand Van Halen noemt. Er zijn simpelweg veel bekendere bands waarover je een game kunt maken. Gezien het feit dat er van de 47 liedjes maar 28 van Van Halen zijn, had Activision veel beter een groot DLC-pack kunnen maken, want er zit praktisch geen vernieuwing in Guitar Hero: Van Halen.

De enige noemenswaardige verandering met andere Guitar Hero delen is dat de bandleden allemaal speelbaar zijn in de game. Helaas zijn de speelbare bandleden niet de harde rocksterren van vroeger, maar moeten we het doen met de oude rocklegendes die ze nu zijn. Als je met de wilde rockers van vroeger wilt spelen, moet je eerste de career-mode uitspelen. Dit is weer een voorbeeld van hoe ongeïnspireerd Guitar Hero: Van Halen eigenlijk is. De career-mode bestaat uit tien tiers, waarin je steeds liedjes speelt om een benodigd aantal sterren te halen, waardoor je weer verder kunt naar de volgende tier. Helaas zit hier geen verhaal achter en kun je net zo goed quickplay spelen, aangezien je alle liedjes al hebt unlocked.

Tevens zijn er heel wat features weggehaald, terwijl er niets voor is teruggekomen. Het grootste gemis is toch wel dat er geen DLC beschikbaar is. De enige liedjes die je kunt downloaden komen van GHTunes, maar daar maken de users zelf muziek in. DLC van oudere Guitar Hero-spellen zijn dus niet overdraagbaar naar Van Halen. Tevens bestaat er geen optie om de nummers (tegen betaling) over te zetten naar een andere Guitar Hero-game. Rock Band heeft bewezen dat dit heel goed werkt, dus waarom Guitar Hero dit niet doet blijft een mysterie. De Party Mode uit Guitar Hero 5 is ook niet aanwezig in Guitar Hero: Van Halen.

De gameplay is hetzelfde gebleven en speelt nog steeds als een tiet, maar er zit geen verschil in met Guitar Hero 5. Het drummen, zingen en gitaarspelen blijft leuk, vooral met een groep vrienden en mochten die niet beschikbaar zijn, dan bied rocken over Xbox Live een goed alternatief. Ik voorzie wel problemen dat de game over ongeveer een half jaar niet meer gespeeld gaat worden, puur vanwege de gelimiteerde tracklist en geen mogelijkheid tot DLC.

Conclusie:

Guitar Hero: Van Halen is een ongeïnspireerde slappe hap van Activision. De gameplay werkt prima, maar het lijkt alsof ze geen moeite hebben gedaan om de game interessant te houden. Echte Guitar Hero en Van Halen fans kunnen zich hier prima mee vermaken, nieuwkomers raad ik aan om Guitar Hero: World Tour of Guitar Hero 5 te kopen, daar beleef je zeker weten meer plezier aan.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Goede Gameplay
- Geen vernieuwing