DVD: SpangaS op Survival

Joost (Tweek)

In september 2007 verscheen er een nieuwe kinderserie op televisie genaamd SpangaS. Iedere dag een aflevering van 12 minuten, waarin het wel en wee van de leerlingen van het Spangalis College werd gevolgd. Inmiddels loopt de serie alweer drie seizoenen en mag het zelfs vanaf september de plek van ONM in het uitzendschema overnemen. Spangas onderscheidt zich van andere series door niet alleen de standaard verhaallijntjes over ontluikende liefde en scheidende ouders te vertellen, maar ook in te gaan op homoseksualiteit. Een gewaagd onderwerp voor een serie die zich richt op 9- tot 12-jarigen. De serie is succesvol en zoals het hoort volgt dan onvermijdelijk de film. Een uitje met de klas naar de Ardennen is hiervoor de basis.

Op survival
Voor even is eens niet het Spangalis College de plek waar alles zich afspeelt. De leerlingen gaan op werkweek met als bestemming de Ardenne. Lekker survivallen, slapen in een tent, zingen bij het kampvuur en inspannende activiteiten staan op het programma. Niet iedereen is even goed voorbereid, maar dat geldt niet voor Luxor (Sebastian Wulff). Als padvinder weet hij precies wat hem te doen staat, helaas voor hem is hij hierdoor wel het mikpunt van vele pesterijen. Waar sommige leerlingen liever naar London waren vertrokken, kiest Barry (Tim Murck) ervoor om zijn oude vrienden op te zoeken en vertrekt op eigen houtje naar de Ardenne. Bij het zien van Barry komen oude gevoelens in Jolé (Gaby Blaaser) op, maar ook Lana (Roos Smit) blijft niet ongeroerd. Zij twijfelt over haar relatie met Nassim (Chemseddine Amar) en de komst van Barry is misschien wel het laatste zetje. Flip (Jasper Gottlieb) en Tobias (Marius Gottlieb) hebben daarentegen niemand nodig om ruzie te maken, maar slepen in hun gevecht wel de hele groep mee in een gevaarlijke situatie. Oude en nieuwe liefdes, vriendschap en verraad, alle ingrediënten zijn aanwezig voor het nodige drama. Als het weer dan ook nog omslaat breekt het avontuur pas echt los.

Wie zijn er allemaal mee?
Alle hoofdrolspelers, en dat zijn er veel, zijn aanwezig. Zelfs Tim Murck, die de serie verlaten heeft, is weer even terug. De film doet geen en kele moeite om de personages te introduceren, dus enige ervaring met de serie is noodzakelijk. Ook de verhaallijnen uit de serie lopen door in de film, waarbij er enkele nieuwe thema's worden geïntroduceerd zoals heimwee. SpangaS richt zich op voor jongeren herkenbare situaties en dillema's en de film is daar geen uitzondering op. Dit keer is er alleen meer tijd om het verhaal en de karakters uit te diepen. Deze tijd wordt alleen niet altijd even goed benut, sommige verhaallijntjes verlopen vrij snel. Dit komt vooral door de vele personages, die allemaal hun eigen problemen hebben. Het acteerwerk is niet altijd even goed, maar dat maakt voor een film zoals SpangaS weinig uit. Kinderen zullen het sneller accepteren en willen vooral grootse en meeslepende actie zien. Deze actie zit vooral in het laatste gedeelte van de film. Tot die tijd moet de kijker het doen met de liefdesstrubbelingen van de leerlingen, wat op den duur kan gaan vervelen. De beelden zijn gestilleerd en er zijn enkele mooie plaatjes van de Ardenne te zien. Het is duidelijk dat er achter de camera met enkele talentvolle mensen wordt gewerkt. SpangaS op Survival ziet er hierdoor uit als een echte film en laat de toch wat amateuristische uitziende serie hiermee ver achter zich.

Extra’s
Geen dvd is compleet zonder extra’s zou je zeggen, toch blijven deze vaak achterwege. SpangaS heeft er twee en dat is beter dan niets. Zo is er de mogelijkheid om de videoclip van de titelsong Morgen door Hind te bekijken. De andere bestaat uit een iets meer dan dertig durende achter de schermen. In werkelijkheid zijn dit een aantal korte items die ook op de website te bekijken zijn. Dat neemt niet weg dat ze erg informatief zijn en een leuke blik werpen op het maken van de film. Zo is er te zien wat er allemaal komt kijken bij het opnemen van een vechtscene en zien we wat de hoofdrolspelers in hun spaarzame vrije tijd doen.

SpangaS op Survival volgt de formule van de serie, met dat verschil dat je nu 88 minuten lang kan kijken naar de avonturen van de leerlingen. De film is dan ook niet veel meer dan een lange aflevering, maar dat maakt ook helemaal niet uit. De opzet van de serie is prima en met wat getalenteerde mensen achter de camera ziet de film er prima uit. Voor de extra’s hoef je de dvd niet te kopen, maar als je de leerlingen van het Spangalis College eens in een bosrijke omgeving wil zien dan is SpangaS op Survival een aanrader.