Super Monkey Ball: Step & Roll

Stefan (Nebo)

Monkey Ball is een flinke tijd afwezig geweest sinds het verschijnen van Banana Blitz voor de de Nintendo Wii. Games als Vertigo en Kororimpa vulden het gat op dat Monkey Ball daarna niet op wist te vullen. Voor hen die geen idee hebben wat Monkey Ball voor een game is en wat voor gat het dus op zou moeten vullen; een korte uitleg. In Monkey Ball bestuur je de omgeving. Het is namelijk de bedoeling om de omgeving te kantelen waardoor je balletje met daarin een klein aapje gaat rollen. Dit balletje moet je langs allerlei obstakels en door moeilijke bochten manoeuvreren op weg naar je eindbestemming. Eigenlijk is een game als Monkey Ball een genre an sich. SEGA komt nu eindelijk met een Monkey Ball-game voor de Nintendo Wii, welke uiteraard ook gebruik maakt van de Balance Board, genaamd Super Monkey Ball: Step & Roll. Hoog tijd om op die strakwitte plaat te stappen.

Op een nieuwe besturing na heeft Super Monkey Ball : Step & Roll maar bijzonder weinig om het lijf. Er zijn een aantal werelden met elk tien levels en een enkele bonusstage. Het is de bedoeling om binnen de tijd door een level te rollen en gaandeweg zo veel mogelijk bananen op te pakken voor een nog hogere score. Pak je twintig bananen, dan krijg je een extra leven. Ik heb tot nu toe nog geen nut achter deze levens kunnen ontdekken, aangezien je bij het verliezen van al je levens gewoon via een continue met hetzelfde level verder kunt. De levels zijn leuk om te spelen, maar worden na een tijd inspiratieloos. De moeilijkheidsgraad stijgt tevens niet bepaald soepel, wat voor verveling zorgt in de eerste wereld, en voor frustratie in wereld drie en verder. Na het halen van een wereld mag je jouw naam invoeren voor de highscore met behulp van een gebruiksonvriendelijk menu. Ik ben maar liefst twee minuten bezig geweest om zes letters in te mogen voeren, dus mocht je highscores tegenkomen op mijn Wii onder de naam ‘AAAAAA’ dan weet je hoe het komt.

Voordat je echter je naam mag invoeren voor de score die jij hebt behaald in een wereld, krijg je eerst de credits te zien. Je bent na elke tien levels dus verplicht om te kijken naar de credits, inclusief een irritant muziekje op de achtergrond. SEGA heeft zijn best gedaan om hier een kleine minigame van te maken, waarbij je de letters die voorbij komen in een gat moet laten rollen voor extra punten. Helaas blijft het een storende factor. Bij het spelen van de eerste wereld ben ik zelfs langer bezig geweest met de credits dan de tien doodeenvoudige levels die hiervoor kwamen. Sterker nog: als je alle levels in één keer haalt –oftewel binnen een minuut en zonder te sterven-, dan bestaat de singleplayer voor ongeveer een kwart uit credits.

Naast de singleplayer is het ook mogelijk om met maximaal vier spelers los te gaan met de minigames van Super Monkey Ball: Step & Roll. Deze minigames zijn simpel en leuk voor het jongere volk, maar er zijn meer dan genoeg minigames op de Nintendo Wii die leuker zijn om te spelen. Deze game zal het dus ook niet al te best doen op feestjes wanneer je games als Super Mario Party naast de Nintendo Wii hebt liggen.

Op de voorkant van Super Monkey Ball: Step & Roll staat de Wii Balanceboard prominent afgedrukt. Naast de goed werkende besturing met de Wii-controller, door deze te kantelen in de richting waar je heen wilt, is het namelijk ook mogelijk om de game te spelen met de Balanceboard. Leun naar voren en je bal rolt naar voren. Leun naar achteren en je bal rolt naar voren. Naar rechts en links leunen spreekt ook voor zich. De besturing werkt goed en de gevoeligheid is prima afgesteld, waardoor je niet van je Balanceboard valt, of bij de kleinste beweging al met je bal de afgrond inrolt. De Balanceboard heeft echter één keerzijde bij dit soort games. Deze manier van besturen werkt namelijk niet precies genoeg. Vooral bij de moeilijkere levels werkt het kantelen van de Wii-controller vele malen preciezer dan een leuk dansje op de Balance Board. Je wordt met de Balanceboard weliswaar gedwongen om actiever bezig te zijn met de game, maar het spelplezier wordt er niet veel beter op.

Conclusie:

Super Monkey Ball: Step & Roll is een leuke game geworden, maar lijkt qua gamedesign erg achter te blijven op vergelijkbare games. De game schuilt te veel achter de vrolijke aapjes en het eenvoudige concept en SEGA probeert er op deze manier te gemakkelijk van af te komen. De game bevat te weinig inspiratievolle levels, is vrij snel uit te spelen en weet de aandacht niet vast te houden met de minigames. Grafisch ziet het er aardig uit, maar ook hier haalt SEGA lang niet alles uit de Wii. Super Monkey Ball: Step & Roll is een game die voor tussendoor en een zacht prijsje best de moeite waard is; niets minder, maar ook zeker niets meer.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Vertrouwde gameplay
- Te vertrouwd