MX vs ATV: Reflex
Modder, een ruige
baan, crossmotoren en andere voertuigen. Dit zijn de ingrediënten voor een goed
potje MX vs ATV Reflex. Ook dit jaar staat er een MX vs ATV-spel op de planken,
en hier is natuurlijk het een en ander aan verbeterd. De grote verandering in
dit deel is, zoals de titel al verklapt, dat het de reflexen van de speler test.
Er is gekozen om de besturing niet met één maar met allebei de analoge sticks
te laten werken. Maar werkt dit ook in de praktijk?
Om meteen maar op deze vraag antwoord te geven, ja, de controls in dit spel
werken perfect. Het rijden met de twee analoge sticks vergt wat tijd om het
perfect te doen, maar als het eenmaal lukt merk je hier echt voordeel aan in de
races. Met de linker analoge stick beweeg je je motor, dit werkt gewoon zoals
in elk racespel, maar met de rechter analoge stick beweeg je de racer. Je kan
hiermee scherpe bochten nemen en door naar achter te leunen hogere jumps maken.
In het begin lijkt dit meer op een gimmick, maar later merk je dat het echt
nodig is om op de eerste plek te eindigen in een race. Het racen met de twee
analoge sticks brengt wel wat narigheid met zich mee, namelijk dat het spel
tamelijk lastig is. In de eerste bocht vallen er vaak meerdere tegenstanders op
je en begin je al met een achterstand. Ook val je snel met je motor, waardoor
sommige races erg moeilijk en als frustrerend kunnen worden gezien. De tricks
werken nu ook op een aparte manier, de speler moet de LB/L1-knop indrukken en
dan een beweging maken met de rechter analoge stick, hierdoor is het vaak
onduidelijk welke trick je doet en land je regelmatig met je gezicht in de
modder.
MX vs ATV Reflex draait natuurlijk om het racen in de modder, scheuren met je
quad of crossmotor, en de beste tricks
te maken. Dit kan je doen met meer wagens dan de titel aangeeft, zo zitten er
naast de MX en de ATV’s ook nog buggy’s, sport 2 drive auto’s en ietwat kleine
trucks in het spel. Dit geeft veel variatie in de races zelf, al merk je vaak
wel dat als je met een MX tegen een truck staat dat je negen van de tien keer
wordt overreden. Als dit op een lastig stuk in het parcours plaatsvindt, dan sta
je geheid laatste. Met deze voertuigen kan je mee doen aan veel events, zoals
het beroemde Supercross, het rijden in een stadion. Ook zijn er Freestyle
events waarin alles om trucs gaat en zijn er Nationals die plaatsvinden in
grote gebieden in de natuur. Ook zijn er
nog events die lijken op andere spellen, zoals het racen met alle voertuigen
tegelijk, wat veel wegheeft van Motorstorm. Het racen rondom een stadion heeft
veel weg van Dirt 2, en voor allebei geldt dat het beter speelt in Dirt 2 of
Motorstorm, maar door de vele variatie in dit spel is het niet een punt om over
te vallen. Wat nieuw is in dit spel is de Free Ride, je wordt op een groot
natuurgebied losgelaten, en hier kan je gewoon rondjes rijden of challenges
doen. Deze challenges bestaan uit het omhoogrijden op een berg of zoveel
mogelijk jumps maken in een bepaalde tijd. Elk gebied bestaat uit vier challenges,
en om deze allemaal op goud te halen ben je wel even bezig. Wat een gemis is
van het vorige MX vs ATV-spel, zijn de
extreme supercross races. Dit waren indoor levels die leken op sommige levels
uit Trials. Je moest door sloten rijden, over bergen met hout springen en over
rotsen klimmen. Dit waren leuke events en brachten veel fun met zich mee,
helaas zitten die er in dit spel niet in.
De presentatie in MX vs ATV Reflex is goed te noemen, het spel bestaat uit een
simpel menu dat je vier keuzes geeft, een Quick race, de Multiplayer, de career
mode en je ‘Motocard’, waarin je je eigen racer maakt met zijn eigen garage vol
met wagens. Vooraf en tijdens races gaat er vuurwerk af, en de racers maken gebaren naar elkaar. Maar
waar dit spel echt boven veel andere (race-)spellen uit stijgt is het geluid.
Alle motoren en andere voertuigen klinken perfect, bij de MX-voertuigen hoor je
het klikken en het ritselen van de tandwielen, en als je over een stel bladeren
rijdt merk je dit ook in het geluid. Op de achtergrond hoor je Hard Rock/Metal
muziek, dit is een stuk harder dan in normale games, waardoor er een
mogelijkheid is dat het mensen afschrikt. Ikzelf vond het helemaal passen bij
de game, je zit hierdoor op het puntje van je stoel. Waar de game iets minder
is, is op het grafische vlak. Het ziet er allemaal wat flets uit, de omgevingen
in de natuur zijn goed, maar indoor ziet er minder uit, zo lijkt de dame die de
start aangeeft kaal, terwijl ze een behoorlijke bos haar heeft hangen. Ook
zijn er weinig kleuren en blijven er geen modderspetters na op de racers. Wat
wel erg mooi is in dit spel is de manier hoe de baan ‘reageert’ op de
voertuigen. Wanneer een voertuig over een stuk modder rijdt, komt hier een
groef in. Deze hebben echt effect op de game, zo zal je in de laatste ronde
wanneer de groeven echt dik zijn er lastiger uitkomen en is het moeilijker om
rechtop te blijven staan. Wanneer je kleine spins maakt merk je dat er een
groot gat ontstaat waardoor er nieuwe jumps ontstaan, doe je dit dicht bij het
water komt er zelfs water naar boven. Dit was al eens eerder gedaan in de game
Sega Rally, maar hier werkt het echt goed en brengt het nieuwe gameplaymogelijkheden met zich mee.
Natuurlijk is er een career mode die je lang bezighoudt, maar waar de game
vooral schittert is bij de multiplayer. Vooral de offline multiplayer is leuk,
je kan met vier man op de bank of via system link de strijd aangaan, waarin de
rest van de plaatsen wordt opgevuld met AI. Het geeft veel voldoening om iemand
die naast je zit af te snijden in een bocht waardoor die uit de race ligt. De
online multiplayer bevat alle gamemodes uit de singleplayer plus een aantal
mini-games. Deze bestaan uit spelletjes zoals tikkertje, deze zijn leuk
voor korte duur.
Conclusie
MX vs ATV Reflex heeft behoorlijk wat vernieuwende dingen in zich, de controls
zijn moeilijk om te beheersen, maar als je ze eenmaal onder de knie hebt voelt
dit spel ook heel erg realistisch en leuk aan. Er zit behoorlijk veel variatie
in dit spel, je bent zo uren verder met alle gamemodes en alle banen. Het
geluid is subliem, alles klinkt lekker en de spanning wordt alleen maar
opgevoerd door de achtergrondmuziek. Het gemis van bepaalde gamemodes uit
vorige MX vs ATV-titels wordt ruimschoots goedgemaakt door de banen die in
Reflex zitten. Er zijn nog wel wat fouten in de evenwicht van de verschillende
voertuigen, zo stuurt de MX erg fijn maar lijkt het bij de ATV alsof je er
weinig controle over hebt. Al met al is dit een zeer sterke game voor de
liefhebber van (extreme)racespellen.
Pluspunten | Minpunten | Cijfer |
+ Multiplayer |
- Grafisch teleurstellend |
8
|
+ 'Reflex' besturing |
- Soms frustrerend |
|
+ Geluid |
||
+ Veel variatie |