MX vs ATV: Reflex

Wesley Oudijk (Wessiej)

MX vs ATV

Modder, een ruige baan, crossmotoren en andere voertuigen. Dit zijn de ingrediënten voor een goed potje MX vs ATV Reflex. Ook dit jaar staat er een MX vs ATV-spel op de planken, en hier is natuurlijk het een en ander aan verbeterd. De grote verandering in dit deel is, zoals de titel al verklapt, dat het de reflexen van de speler test. Er is gekozen om de besturing niet met één maar met allebei de analoge sticks te laten werken. Maar werkt dit ook in de praktijk?


Om meteen maar op deze vraag antwoord te geven, ja, de controls in dit spel werken perfect. Het rijden met de twee analoge sticks vergt wat tijd om het perfect te doen, maar als het eenmaal lukt merk je hier echt voordeel aan in de races. Met de linker analoge stick beweeg je je motor, dit werkt gewoon zoals in elk racespel, maar met de rechter analoge stick beweeg je de racer. Je kan hiermee scherpe bochten nemen en door naar achter te leunen hogere jumps maken. In het begin lijkt dit meer op een gimmick, maar later merk je dat het echt nodig is om op de eerste plek te eindigen in een race. Het racen met de twee analoge sticks brengt wel wat narigheid met zich mee, namelijk dat het spel tamelijk lastig is. In de eerste bocht vallen er vaak meerdere tegenstanders op je en begin je al met een achterstand. Ook val je snel met je motor, waardoor sommige races erg moeilijk en als frustrerend kunnen worden gezien. De tricks werken nu ook op een aparte manier, de speler moet de LB/L1-knop indrukken en dan een beweging maken met de rechter analoge stick, hierdoor is het vaak onduidelijk welke trick je doet en land je regelmatig met je gezicht in de modder.

MX vs ATV

MX vs ATV Reflex draait natuurlijk om het racen in de modder, scheuren met je quad  of crossmotor, en de beste tricks te maken. Dit kan je doen met meer wagens dan de titel aangeeft, zo zitten er naast de MX en de ATV’s ook nog buggy’s, sport 2 drive auto’s en ietwat kleine trucks in het spel. Dit geeft veel variatie in de races zelf, al merk je vaak wel dat als je met een MX tegen een truck staat dat je negen van de tien keer wordt overreden. Als dit op een lastig stuk in het parcours plaatsvindt, dan sta je geheid laatste. Met deze voertuigen kan je mee doen aan veel events, zoals het beroemde Supercross, het rijden in een stadion. Ook zijn er Freestyle events waarin alles om trucs gaat en zijn er Nationals die plaatsvinden in grote gebieden in de natuur.  Ook zijn er nog events die lijken op andere spellen, zoals het racen met alle voertuigen tegelijk, wat veel wegheeft van Motorstorm. Het racen rondom een stadion heeft veel weg van Dirt 2, en voor allebei geldt dat het beter speelt in Dirt 2 of Motorstorm, maar door de vele variatie in dit spel is het niet een punt om over te vallen. Wat nieuw is in dit spel is de Free Ride, je wordt op een groot natuurgebied losgelaten, en hier kan je gewoon rondjes rijden of challenges doen. Deze challenges bestaan uit het omhoogrijden op een berg of zoveel mogelijk jumps maken in een bepaalde tijd. Elk gebied bestaat uit vier challenges, en om deze allemaal op goud te halen ben je wel even bezig. Wat een gemis is van het vorige MX vs ATV-spel, zijn de extreme supercross races. Dit waren indoor levels die leken op sommige levels uit Trials. Je moest door sloten rijden, over bergen met hout springen en over rotsen klimmen. Dit waren leuke events en brachten veel fun met zich mee, helaas zitten die er in dit spel niet in.

MX vs ATV

De presentatie in MX vs ATV Reflex is goed te noemen, het spel bestaat uit een simpel menu dat je vier keuzes geeft, een Quick race, de Multiplayer, de career mode en je ‘Motocard’, waarin je je eigen racer maakt met zijn eigen garage vol met wagens. Vooraf en tijdens races gaat er vuurwerk af,  en de racers maken gebaren naar elkaar. Maar waar dit spel echt boven veel andere (race-)spellen uit stijgt is het geluid. Alle motoren en andere voertuigen klinken perfect, bij de MX-voertuigen hoor je het klikken en het ritselen van de tandwielen, en als je over een stel bladeren rijdt merk je dit ook in het geluid. Op de achtergrond hoor je Hard Rock/Metal muziek, dit is een stuk harder dan in normale games, waardoor er een mogelijkheid is dat het mensen afschrikt. Ikzelf vond het helemaal passen bij de game, je zit hierdoor op het puntje van je stoel. Waar de game iets minder is, is op het grafische vlak. Het ziet er allemaal wat flets uit, de omgevingen in de natuur zijn goed, maar indoor ziet er minder uit, zo lijkt de dame die de start aangeeft kaal, terwijl ze een behoorlijke bos haar heeft hangen. Ook zijn er weinig kleuren en blijven er geen modderspetters na op de racers. Wat wel erg mooi is in dit spel is de manier hoe de baan ‘reageert’ op de voertuigen. Wanneer een voertuig over een stuk modder rijdt, komt hier een groef in. Deze hebben echt effect op de game, zo zal je in de laatste ronde wanneer de groeven echt dik zijn er lastiger uitkomen en is het moeilijker om rechtop te blijven staan. Wanneer je kleine spins maakt merk je dat er een groot gat ontstaat waardoor er nieuwe jumps ontstaan, doe je dit dicht bij het water komt er zelfs water naar boven. Dit was al eens eerder gedaan in de game Sega Rally, maar hier werkt het echt goed en brengt het nieuwe gameplaymogelijkheden met zich mee.  

Natuurlijk is er een career mode die je lang bezighoudt, maar waar de game vooral schittert is bij de multiplayer. Vooral de offline multiplayer is leuk, je kan met vier man op de bank of via system link de strijd aangaan, waarin de rest van de plaatsen wordt opgevuld met AI. Het geeft veel voldoening om iemand die naast je zit af te snijden in een bocht waardoor die uit de race ligt. De online multiplayer bevat alle gamemodes uit de singleplayer plus een aantal mini-games. Deze bestaan uit spelletjes zoals tikkertje, deze zijn leuk voor korte duur.

MX vs ATV

Conclusie
MX vs ATV Reflex heeft behoorlijk wat vernieuwende dingen in zich, de controls zijn moeilijk om te beheersen, maar als je ze eenmaal onder de knie hebt voelt dit spel ook heel erg realistisch en leuk aan. Er zit behoorlijk veel variatie in dit spel, je bent zo uren verder met alle gamemodes en alle banen. Het geluid is subliem, alles klinkt lekker en de spanning wordt alleen maar opgevoerd door de achtergrondmuziek. Het gemis van bepaalde gamemodes uit vorige MX vs ATV-titels wordt ruimschoots goedgemaakt door de banen die in Reflex zitten. Er zijn nog wel wat fouten in de evenwicht van de verschillende voertuigen, zo stuurt de MX erg fijn maar lijkt het bij de ATV alsof je er weinig controle over hebt. Al met al is dit een zeer sterke game voor de liefhebber van (extreme)racespellen.

Pluspunten Minpunten Cijfer  
+ Multiplayer
- Grafisch teleurstellend
8
+ 'Reflex' besturing
- Soms frustrerend
+ Geluid
+ Veel variatie