Boek: Jorrit Smink - Dromen, pesos en spelersvrouwen

Olga Kroeders

De Nederlandse journalist en amateurtrainer Jorrit Smink kreeg de kans om in Chili een droom te realiseren: trainer worden van een profvoetbalclub. Over zijn belevenissen daar schreef hij het boek Dromen, pesos en spelersvrouwen.

"Iedereen van Melipilla rent inmiddels naar de spelerstunnel. De meeste spelers zijn nog redelijk teleurgesteld over het uitblijven van de winst, maar zich ook zeer bewust van het gevaar van stenen en muntjes. Ik loop ook maar richting de spelerstunnel, waar zich inmiddels een kleine honderd fans hebben verzameld. Rakelings vliegt een steen langs mijn hoofd."

Na het behalen van het kampioenschap met de Nederlands-Turkse hoofdklasser Türkiyemspor besluit journalist Jorrit Smink van zijn hobby zijn werk te maken. Zijn langgekoesterde voetbaltrainerdroom gaat in vervulling op een onwaarschijnlijke plek: in Chili, het geboorteland van zijn vrouw. Na een aanloop bij een team uit de derde divisie schopt hij het uiteindelijk tot hoofdtrainer en technisch directeur van een heuse profclub. Bij Deportes Melipilla is Smink getuige van de meest bizarre gebeurtenissen: louche zaakwaarnemers, burgemeesters die de opstellingen willen bepalen, bedreigingen door fans, boze spelersvrouwen en een zeventienjarige speler die zijn spelerspas voor 250.000 dollar verkoopt.

Zelf heb ik niet veel met het voetbal in Zuid-Amerika. Als ik daaraan denk, dan denk ik aan corruptie, gebrek aan discipline en dat je met geld alles kan maken. Dit boek bevestigt die vooroordelen. Jorrit en zijn assistent Paul Schoolderman proberen zich aan te passen aan de Chilenen maar dat lukt ze maar matig mede door de verschillen tussen ons land en Chili. Jammer om te lezen is dat Smink zegt dat alles wat mis ging bij zijn club kwam door de dingen die 'typisch Chileens' zijn. Pas aan het einde van het boek zegt hij terugkijkend op zijn trainerschap bij de Chileens profclub: "Wij hebben dingen fout gedaan." Maar dat is een van de weinige keren dat hij de hand in eigen boezem steekt.

Ondanks het eenzijdige beeld, krijg je als lezer toch een kijkje in het Chileense voetbal. Smink vertelt bijvoorbeeld over een affaire waarmee hij in Chili en in Nederland heel wat media-aandacht kreeg: Vrouwen van zijn spelers zouden hebben geklaagd dat hun mannen te hard moesten trainen, waardoor ze thuis in bed niets meer konden presteren. En triest is het verhaal van een aantal voetballers uit Kameroen die veel geld aan een makelaar betaalden die zei dat hij een profcontract voor hen kon regelen. De makelaar bleek echter een oplichter en de voetballers hebben nu een baantje als schoonmaker in Chili. Voor fascinerende, hilarische en tragische verhalen uit de Chileense voetbalwereld zit je met dit boek wel goed, maar hou dan wel in je achterhoofd dat aan elk verhaal twee kanten zit.