Boek: FIFA Wereld Voetbalrecordboek 2010

Olga Kroeders

Welke scheidsrechter floot het vaakst op een WK voetbal, welke sporter speelde zowel voetbalinterlands als cricketinterlands en tegen wie speelde Nederland zijn allereerste interland? Deze en nog veel meer andere feiten en statistieken zijn te vinden in het FIFA Wereld Voetbalrecordboek 2010, samengesteld door Keir Radnedge.

Voetbal is zoiets als een internationale taal. Echte voetbalfans hebben één ding gemeenschappelijk: hun liefde voor deze sport. Het FIFA Wereld Voetbalrecordboek 2010 is een waardevol naslagwerk van wat Pele 'het mooie spelletje' noemt. Maar het is meer dan een boek vol records. Naast een enorme lijst over uiteenlopende onderwerpen bevat dit boek ook de biografieën van diverse voetballegendes, de verhalen achter de records en een korte beschrijving van befaamde wedstrijden. Van ieder land zijn de belangrijkste feiten en statistieken weergegeven.

Een boek met statistieken en feiten kan al gauw verzanden in een opsommingsboek. Voor het FIFA Wereld Voetbalrecordboek 2010 geldt dit echter niet. Het leest lekker weg en is voorzien van een duidelijke inhoudsopgave en achterin staat bovendien ook nog een register. Alhoewel voetbal nog steeds voornamelijk een mannenspelletje is, is er in het boek ook aandacht voor het vrouwenvoetbal. Daarnaast vind je een uitgebreide voorbeschouwing op het WK voetbal komende zomer in Zuid-Afrika. Wel storend is het gebruik van veel kleuren in het boek. Daardoor lijkt het voetbalrecordboek meer iets voor de jongere voetbalfan. En dat is jammer want ook de oudere voetbalfan zal veel nieuwe feiten en weetjes in dit boek vinden.