SOCOM: Fireteam Bravo 3

Stefan (Nebo)

Het is alweer zeven jaar geleden dat Zipper Interactive op de PlayStation 2 de third person shooter SOCOM: U.S. Navy SEALs uitbracht. Het was de allereerste game op de PlayStation 2 die een headset gebruikte voor een goede communicatie tussen spelers die een terrorist of een Navy SEAL bestuurden. De tweede SOCOM voor de PlayStation 2 was voor mij officieel het begin van een verslaving. Ik kan jullie met trots vertellen dat deze langer in mijn PlayStation 2 heeft gezeten dan welke game dan ook.  Daarna gingen de console-versies achteruit, zoals te lezen is in de review voor SOCOM: Confrontation. Gelukkig bracht Slant Six Studios de serie ook met succes naar de Playstation Portable. Inmiddels zijn we aanbeland bij het derde deel in de Fireteam Bravo-serie. De game komt de negentiende van deze maand uit, dus het is tijd om te kijken of je hiervoor op een koude winterochtend naar de winkel moet racen.


Iedereen die wel eens een SOCOM-game heeft gespeeld zal het met mij eens zijn als ik zeg dat er nooit een bijzonder verhaal in de games zit. Over het algemeen zijn er een paar boze terroristen die beschikken over gevaarlijke wapens waar ze de wereld kwaad mee willen doen. Het is vervolgens aan jou en je mede-SEALs om hier een stokje voor te steken door het uitschakelen van vele tango’s, het opblazen van gevaarlijk materiaal, het verzamelen van Intel en andere dergelijke objectives. Met Fireteam Bravo 3 lijkt het erop dat Slant Six het verhaal meer naar voren wil laten komen dan bij voorgaande delen. Jij bestuurt Wraith, de squad leader van de SEALs. Wacht, een squad? Juist, waar we in de voorgaande Fireteam Bravo slechts met een team van twee SEALs speelden, kunnen we genieten van een team van vier man sterk; een welkome verandering. Wraith en zijn squadmembers worden in het diepe gegooid zonder moderne Intel. In plaats daarvan bestaat elke briefing uit een plattegrond, een paar foto’s en een korte uitleg van het plan. De game zit vol met korte cutscenes, een sterke voicecast en memorabele, maar stiekem toch ook saaie karakters. Combineer dit met de sterke gameplay die de vorige Fireteam Bravo-games ons brachten en je hebt een sterke singleplayer campaign.

Jammer is dat de missies wederom in een uur of vijf uit te spelen zijn. Op een hogere moeilijkheidsgraad doe je hier uiteraard een stuk langer over, maar het is nog steeds niet om over naar huis te schrijven.  Gelukkig weet je net als ik dat SOCOM om de multiplayer draait en laat dit nu net snor zitten met Fireteam Bravo 3. Er is echter nog een andere modus toegevoegd die niet alleen de speelduur verlengt, maar ook het speelplezier vergroot. Het is namelijk mogelijk om elke map uit de singleplayer opnieuw te spelen met de instellingen die jij wilt. Zo bepaal je zelf hoeveel vijanden er rond lopen, wat voor vijanden dit zijn, kies je de objectives en kun je zelfs besluiten om de missie zonder je teamleden te voltooien.  Deze modus brengt net dat extra beetje diepte met zich mee dat Fireteam Bravo 3 nodig heeft.



Voordat elke missie begint, kies je welke wapens jij en je squadmembers met zich meedragen. Je kunt de wapens voorzien van dempers, verschillende scopes, granaatwerpers en andere leuke speeltjes. Deze uitbreidingen zijn niet direct vanaf het begin beschikbaar. Het is namelijk de bedoeling dat je deze koopt met de punten die je verdient voor het goed uitvoeren van een missie.  Dit is een erg geslaagd systeem dat motiveert om de missie tot een zo goed mogelijk einde te brengen.

Natuurlijk is het van belang dat jij als squad leader commando’s geeft aan de andere SEALs. Dit doe je door de cirkel-knop ingedrukt te houden, dan verschijnt het commandomenu. Hier kun je het gehele team, of de losse groepjes (Bravo en Able) simpele commando’s geven. De commando’s variëren van het openen van een deur om vervolgens een flashbang naar binnen te werpen, tot het zo stilletjes mogelijk blijven om onopgemerkt langs de terroristen te sneaken. Het makkelijke menu zorgt ervoor dat je snel keuzes kunt maken en niet uit de game wordt gehaald. De overige besturing is met Fireteam Bravo 3 nagenoeg gelijk gebleven aan zijn voorgangers. Je kunt je vizier locken op vijanden, inzoomen met een scope, strafen met de linker schouderknop en een snelle draai maken met de vierkant-knop. De besturing vereist enige oefening en kan wat kramp in de vingers veroorzaken bij een lange speelsessie, maar Slant Six weet er het beste van te maken met de knoppen die de Playstation Portable bevat. Een minpunt blijft nog altijd dat het niet mogelijk is om omhoog en omlaag te kijken, terwijl je loopt.



Ik kaartte al eerder aan dat de multiplayer van Fireteam Bravo 3 erg sterk is en nu is het tijd om hier wat dieper op in te gaan. Spelers hebben de mogelijkheid om speciaal ontworpen co-op missies te spelen met vrienden via adhoc of het internet. Goed samenwerken is van groot belang, want zeker op de hogere moeilijkheidsgraden kan het een flinke uitdaging zijn. Natuurlijk is er ook een competitieve modus aanwezig waarin oude, maar ook nieuwe modi aanwezig zullen zijn: deathmatch, team deathmatch, tug of war  (een verkapte vorm van capture the flag),  demolition, waarbij twee teams elkaars basis op moeten blazen en het zogeheten Leader, waarbij een team een specifieke speler in leven moet houden. Ik heb alle modi een flinke tijd gespeeld en ze zijn stuk voor stuk erg leuk om te spelen. De multiplayer van Fireteam Bravo 3 is er één die het vertrouwde SOCOM-gevoel weer naar boven brengt en dat zal bij menig fan een smile op zijn of haar gezicht toveren.

Conclusie:
In SOCOM: Fireteam Bravo 3 zijn weinig stucturele veranderingen doorgevoerd ten opzichte van de vorige Fireteam Bravo-games. De vorige games waren goed, dus dit is absoluut geen negatief punt. De singleplayer is wederom erg leuk om te spelen en Slant Six heeft zijn best gedaan om een tof verhaal neer te zetten. Hoewel je er snel doorheen bent, geeft de custom misson-modus een extra dimensie aan de singleplayer. De singleplayer alleen is echter niet genoeg reden om de game te kopen. De multiplayer daarentegen maakt de game echt sterk. De toffe co-op en de verschillende competitieve opties houden fans van de serie ongetwijfeld weer lang zoet. Er valt nog wel wat aan te merken op de besturing, maar dat neemt niet weg dat de game gewoon lekker speelt. Zelfs als je geen fan bent van de serie raad ik je van harte aan om SOCOM: Fireteam Bravo eens een kans te geven.

 

 

Pluspunten Minpunten Cijfer  
+ Multiplayer
- Besturing heeft wat haken en ogen
8,5
+ Custom missions
- Geen goede communicatie in multiplayer
+ SOCOM-feeling