Film: Percy Jackson & the Lightning Thief

Jerry (NeXuSoNight)

Deze week is Percy Jackson & the Lightning Thief in première gegaan. Onder de leiding van Chris Colombus (Harry Potter 1 & 2) komen oude Griekse mythes tot leven. Percy vindt zichzelf maar een vrij normale jongen, totdat zijn leven opeens bedreigd wordt door vreemde creaturen. Hij wordt beschuldigd van diefstal door niemand minder dan Zeus -de god van de donder- en al gauw is er geen weg meer terug voor deze "normale" jongen om te ontkomen aan zijn lotsbestemming.

cover

De Griekse goden zijn altijd al ruziemakers geweest, en een paar duizend jaar zal dat niet veranderen... Percy (Logan Lerman; Gamer, the Butterfly Effect) is de zoon van Poseidon, god van de zee, en dat maakt hem een verdachte: alleen een halfgod zou de macht hebben om de bliksem van Zeus te stelen, het machtigste wapen dat ooit gemaakt is. Hij krijgt slechts enkele dagen om de bliksem terug te brengen, anders zal er oorlog uitbreken tussen de goden. Samen met zijn beschermer Grover (Brandon T. Jackson; Fast and Furious, The Day the Earth Stood Still) en een dochter van Athena (Annabeth, gespeeld door Alexandra Daddario; Odd Jobs) ontdekt Percy zijn ware aard en al gauw wordt hij gedwongen zijn eigen queeste aan te gaan: zijn moeder wordt ontvoerd door Hades, heer van de onderwereld. Zal het Percy lukken zijn moeder uit de dieptes van Tartarus te redden en om Zeus te overtuigen van zijn onschuld?

shot

De achtergrond (Griekse mythologie) leent zich zeker voor mooie verhalen en Chris Colombus heeft zijn strepen in Hollywood inmiddels wel verdiend... Je zou dus verwachten een film vol mooie momenten, emotie en actie te gaan zien, maar helaas wordt dit maar deels waar gemaakt. Het acteerwerk is nergens Oscarwaardig, hoewel Uma Thurman als Medusa goed was gecast en de bootsman in de onderwereld (Julian Richings; X-men: the Last Stand) wel een rilling zal oproepen bij velen. De ontwikkeling van de karakters en verhaallijn is bijna erbarmelijk te noemen. Percy schijnt in zijn hele leven maar een schamele kennis opgedaan te hebben van Griekse mythologie: iets te vaak is hij te onnozel als hij oog in oog komt te staan met overbekende figuraties uit de oude verhalen, terwijl hij af en toe ook zonder moeite het antwoord uit zijn mouw weet te schudden. Het uiteindelijke effect is dat als je erop gaat letten het allemaal erg ongeloofwaardig wordt, wat natuurlijk (bijna) altijd jammer is. Niet doen dus! De manier waarop de scènes weggezet zijn is namelijk grenzend aan geniaal en dit is dan ook wel waar de film het nog goed mee maakt. Het camerawerk, de belichting en de special effects zorgen ervoor dat er geen moment verveling ontstaat.

Wat je vooral niet moet doen is verwachten een historisch accurate weergave van mythes uit de Griekse oudheid te gaan zien. Ook mensen die 'een soort Harry Potter' verwachtten zullen niet te zien krijgen wat ze denken, al zullen die al wel minder ongelijk krijgen (de vergelijkingen zijn er wel). Of het overeenkomt met het originele verhaal uit het boek van Rick Riordan (zijn serie van Percy Jackson & the Olympians) moet ik nog achter komen: ik heb de titel(s) dankzij de film toegevoegd aan mijn nog-te-lezen lijst!
Niet echt een aanrader dus, al is de film zeker vermakelijk en zal hij vooral op het jongere publiek wel indruk maken. Goed om te kijken op een ontspannen avondje uit, want als je het verhaal niet te serieus neemt is het een bezoekje aan de bioscoop wel waard.