Boek: M.C. Barbetta - Kledingreparatie Los Milagros

Wouter Kursten (Magneet)

Mariana Malo is een meisje dat als naaister onder haar tante werkt bij Kledingreparatie Los Milagros. Haar vriend Gerardo vertrok anderhalf jaar gelden naar Amerika en heeft niets meer van zich laten horen dan een drietal ansichtkaarten. Op een dag klopt Analia Morán aan bij het bedrijf om de oude, van Italiaans zijde gemaakte, trouwjurk van haar moeder te laten vermaken voor haar eigen bruiloft.

Terwijl Mariana bezig is met de jurk van Analia dringt ze steeds dieper door in het leven van haar cliënte. Ze raken bevriend en Mariana doet steeds nieuwe ontdekkingen over het leven van Analia. Nadat ze een brief vind van de toekomstige man van Analia wordt er opeens heel veel duidelijk voor Mariana.

María Cecilia Barbetta werd op 8 juli 1972 geboren in Buenos Aires. In Argentinië studeerde ze Duits, waarna ze in 1996 naar Berlijn verhuisde.. Sinds 2005 is ze fulltime schrijfster en ze schrijft haar boeken in het Duits. Voor haar debuutroman Kledingreparatie Los Milagros ontving ze de Aspekte Literatuurprijs.

Kledingreparatie los Milagros is op z'n zachtst gezegd een chaotisch boek. Gebeurtenissen in het heden, verleden en in de gedachten van de hoofdrolspeelsters wisselen elkaar zonder duidelijke scheiding af. Regelmatig worden er ook details genoemd die totaal geen toegevoegde waarde hebben voor het boek. Ook het verhaal is niet altijd even duidelijk en feitelijk ontbreekt er ook een fatsoenlijk einde. Ondanks deze minpunten leest het boek toch fijn en duurt het niet lang voor het uit is.

Grappige details in dit boek zijn de tekeningen, posters en andere afbeeldingen die erin staan. Als je het boek van de buitenkant bekijkt lijkt het alsof de bladzijdes één grote streepjescode vormen. Dit komt door de grote zwarte scheidingspagina's tussen de hoofdstukken en de afbeeldingen die erin staan. Ook worden affiches en ansichtkaarten die genoemd worden afgebeeld. Over deze afbeeldingen is goed nagedacht want op de plekken waar dat echt nodig is, zijn deze ook naar het Nederlands vertaald.

Al met al is dit een matig boek om te lezen, het leest wel lekker weg maar van het verhaal is helaas niet altijd evenveel te volgen. Het krijgt van mij dan ook twee en een halve ster.