CD: Dommin - Love is gone

Martin (waterman2012)

Het tweede volwaardige album van Dominn ligt vanaf deze maand op je te wachten bij de platenboer. Love Is Gone heet het nieuwe werk van deze 'gothrockers' uit L.A. 'Dommin is the sound of the brokenhearted', luidt het credo van frontman Kristofer Dommin. Toegegeven, de band doet met deze release geen onaangename poging kleur te geven aan een donkere emotie.

Dommin Love Is Gone CD Cover

Ik liep niet echt warm deze cd te reviewen, maar dat was gebaseerd op het luisteren naar twee nummertjes. Uiteindelijk blijkt deze release voor de echte duistere rocker wel meer dan de moeite waard. Het album is ook best veelzijdig. Zo wordt je onder meer verrast door het jazzy 'Dark Holiday'. Naast diep 'groovende' rockriffs is er ruimte voor stevige poprock, zoals dat van 3 Doors Down. Met name het tweede nummer van deze cd 'New' doet daar stevig aan denken.

Een belangrijke rol is weggelegd voor de toetsenist met de toepasselijke naam Konstantine. Hierdoor wordt er ook een vleug elektro aan de sound toegevoegd. Ook zorgt hij voor het spannende intermezzo 'Evenfall Hollow' voorafgaand aan het heerlijk swingende 'Tonight', een nummer dat zeer waarschijnlijk handelt over one-night stands. Dommin haalt overigens een hele horde aan liefdesclichés door de mangel, en overgiet het met een sombere saus om alle ellende maar te vergeten. Het is daarom ook meteen een goede luistertip voor hen die Valentijnsdag alleen moeten doorbrengen, of aan het einde van die dag merken, dat er weer geen kaartje op komst is.

Dommin Band 2010

Het eerste dat een beetje stoort, is dat Kristofer zo nu een dan wel heel erg in de lijn van Keith Caputo (Life Of Agony) probeert te zingen, en dan vooral qua kleur van de stem. Zo nu en dan pakte ik de cd om eens achterop te kijken of Caputo niet ergens als gastvocalist staat vermeld, maar dat is niet zo. In het algemeen benaderen de heren rondom Kristofer Dommin de melancholie van bands als Life Of Agony en Type O Negative zeer zeker, maar creëren daarbij gelukkig wel een eigen sound. Het tweede dat mij stoort, is de iets te gladde 'look'. Zouden de heren, voordat ze deze band begonnen, er ook zo bij hebben gelopen, of zijn de kapsels en strakke pakken als imago in de markt gezet?

Uiteindelijk toch wel een bovengemiddelde release, die tevens een pluspunt verdient voor de intense afsluiter van het album, 'Remember'. Dit nummer werd speciaal opgenomen met en gemixt door onze eigen Junkie XL! Hij verzorgde tevens het complete arrangement voor het nummer.

Tracklisting:

1) My heart, Your Hands (4:31)
2) New (3:54)