CD: Local Natives - Gorilla Manor

Joost Melis (Pink_Floyd)

Tegenwoordig is het vaak een televisieconcept: met een groep een huis betrekken, camera's erop en hopen dat de pleuris uitbreekt, seks een grote rol speelt of er onthullende uitspraken worden gedaan. Van Big Brothers, Real Worlds tot aan Gouden Kooien. Veelal is er geen cultureel erfgoed aan te ontlenen. Maar zonder camera's, producers en botsende persoonlijkheden kan een gezamenlijk onderkomen zorgen voor een goede voedingsbodem. Voor het vijftal van Local Natives was dit laatste het geval. De heren betrokken in Orange County, Californië een huis dat Gorilla Manor gedoopt werd.

Local Natives - Gorilla Manor

Aangezien de geluiden die hun debuutalbum voortbrengt ontstaan zijn in dit pand heeft de band de plaat ernaar vernoemd. Het is een huis dat zijn link met Californië niet verloochent maar waar Seattle om de hoek lijkt te liggen en New York slechts een blokje om is. De entree is stijlvol en ingetogen. Beach Boy-gitaartjes vermengen zich met een rollend drumpatroon en worden stijlvol afgedekt met een dikke laag samenzang. En zeg je tegenwoordig samenzang, dan zijn de Fleet Foxes uit Seattle nooit ver weg, zo ook hier niet. Ze zijn heel erg dichtbij zelfs. In de volgende kamer, genaamd 'Airplanes' word je met boegeroep ontvangen, maar zodra de muzikale klanken doordringen merk je dat ook hier de Fleet Foxes de inrichting hebben verzorgd. Zij het met electrische gitaren en een prominente plaats voor de percussie. In het gangetje naar de volgende ruimte hoor je deze klanken nog weergalmen, maar bij het openen van de volgende deur klinken Vampire Weekend en Grizzly Bear (New York) door in de eerste single 'Sun Hands'. Aanstekelijke pop als behangetje en vlagen van korte uitvallen van gitaar en vocalen als wapperende gordijnen tezamen in een kleurrijke harmonie. Op de bovenverdieping verschuilt zich nog een andere invloed die met name terug te horen is op een track als 'Camera News'. De hoekige klanken van Arcade Fire klinken door het opzwepende maar gebalanceerde nummer. Er hangt een poster van de Talking Heads aan de muur en een folkversie cover van 'Warning Sign' schalt door de kamer, heel anders, maar wel heel mooi.

Local Natives

Gorilla Manor is een huis waarvoor verschillende kopers op de stoep kunnen staan, maar een liefde voor samenzang en kabbelende gitaren is een must. De dunne muren zorgen voor een mengelmoes van geluiden die samenkomen als de klanken van de Local Natives. De afwerking is prima en verzorgd. Slechts sinds een paar weken op de markt voor een goede prijs.