DVD: Party Animals - seizoen 1

Chantal (rocha01)

We kennen in ons land vooral de Britse comedyserie uit de BBC-reeks. Bij FOK! kregen we dit keer eens een andersoortige serie aangeboden, en wel de dramaserie Party Animals. Het eerste seizoen (en meteen ook laatste) is sinds eind 2009 op dvd verkrijgbaar. Tijd om ons eens te verdiepen in de Tories en de Labourparty.

Party Animals DVD

In Party Animals maken we kennis met partijprominenten James Northcote (Patrick Baladi, The Office), lid van de conservatieve partij. Tegenover hem staat Labour-lid Jo Porter (Raquel Cassidy, Teachers). Deze twee politieke hotshots worden ondersteund door een team van medewerkers dat er alles aan doen om hún partij naar voren te brengen. Deze partijmedewerkers zijn de twintigers Scott, Danny, Ashika, en Kirsty. Hun leven wijkt behoorlijk af van dat van de doorsnee twintiger; alles draait om politiek. Van lange werkdagen tot veel gelobby en zelfs seksuele intimidatie en intriges zijn de personen uit Party Animal niet vreemd.

Wat de serie goed weet over te brengen is hoe het Britse politieke leven eruit ziet. Wat moet je als beginnend politicus doen en laten om hogerop te komen, en hoe vertaal je je passie voor politiek naar daden, dit alles in dienst van de partij die je aanhangt. De serie zorgt ervoor dat je als kijker haast niet ontkomt aan het maken van de keuze: Tories of Labour.

De personages zijn goed uitgewerkt, je krijgt voldoende inzicht in hun levens en ontwikkelt zelfs sympahtie voor ze, ondanks dat het stuk voor stuk carrièrejagers zijn, die over het algemeen als erg egoïstisch worden gezien. Bij Party Animals heb je hier niet echt last van. Naast de uitwerking van de personages bieden de diverse verhaallijnen ook voldoende intrigrerende momenten, elke aflevering nodigt uit om door te gaan naar de volgende. De politieke loopbanen worden gecombineerd met de privélevens en de continue strijd tussen deze twee kanten van het leven wordt goed weggezet.

Party Animals

De serie is helaas na één seizoen gestopt. Wij zeggen 'helaas', omdat we toch wel genoten hebben van de afleveringen en uitkeken naar een vervolg. Het vrij open einde van de laatste aflevering had die ruimte ook wel gegeven. Maar helaas, als kijker zul je dat open einde zelf invulling moeten geven. Opvallend detail dat we nog even willen vermelden is dat de muziek die bij de uitzending op televisie werd gebruikt helaas niet in deze dvd-registratie is overgenomen. Dit zal ongetwijfeld een kwestie van auteursrechten geweest zijn, maar het is zoals gezegd jammer omdat de originele muziek perfect paste bij de uitstraling van de afleveringen. Toch mag dit minpuntje de pret niet drukken en komen we uit op een mooie vier sterren. Voor liefhebbers van Britse series met politieke interesse: zeker de moeite waard!