DVD: Tenderness

Tim

Je mag wat verwachten wanneer op de cover van een dvd staat dat Oscar winnaar Russell Crowe en Oscar genomineerde Laura Dern meespelen. Dit is het geval in de thriller Tenderness. Russell Crow met snor op de cover in een film met als ondertitel: The Intimacy of the Kill. Wat zou dit brengen?

Cover Tenderness

Eric Poole (Jon Foster) lijkt op het eerste gezicht een normale jongen. Hij is echter door eigen toedoen wees geworden en dat op wel heel gruwelijke wijze. Een zieke jongen dus. Hij is niet als volwassene, maar als minderjarige berecht en heeft daarom slechts zijn straf uit hoeven te zitten in jeugdddetentie. Als hij drie jaar na de verschrikkelijke moord op zijn ouders vrijkomt, houdt oud-rechercheur Christofuoro (Russell Crowe) hem echter scherp in de gaten. De besnorde oud-diender vindt dat er geestelijk veel mis is met Eric en verdenkt hem daarnaast ook nog van een onopgeloste moord op een jong meisje.

Stalker
De 15-jarige Lori is al jaren groot bewonderaar van Eric en als blijk daarvan bewaart ze alle artikelen die maar in de plaatselijke kranten verschijnen. Op het moment dat Eric uit de gevangenis komt, besluit Lori van huis weg te lopen met als doel de vriendin van haar idool te worden. Ze heeft alleen maar de intentie hem tegen zichzelf en de buitenwereld te beschermen. Rechercheur Christofuoro denkt echter dat Eric zich niet kan inhouden wanneer hij een jong, weerloos 15-jarig meisje aan zijn voeten geworpen krijgt.

Screenshot Tenderness

Tijdens het kijken naar Tenderness maakt een constante spanning zich meester over je. Je zit telkens te wachten op het moment dat de hel los breekt. Bij tijd en wijle zijn er momenten waarop je de keuzes van de oud-rechercheur Christofuoro volkomen begrijpt, maar daar tegenover staan ook veel momenten dat je de jonge Eric zijn vrijheid van harte gunt. De makers van de film hebben goed hun best gedaan om de sympathie voor de hoofdpersonen heen en weer te laten schommelen. Want hoe kun je nu eigenlijk sympathie hebben voor iemand die zijn eigen ouders vermoordt?

Tenderness is een mooie film geworden waarin je constant moet blijven nadenken over hetgeen je op je scherm ziet. De sterk acterende Jon Foster, als Eric, en de oude rot Crow maken deze film tot een goed verhaal over een dwalende jongeman en zijn problemen. De rol van de eerder aangekondigde Laura Dern is niet echt noemenswaardig en haar naam staat waarschijnlijk ook alleen op de cover omdat ze ooit voor een Oscar genomineerd was. Een minpuntje aan de film is echter de vrouw van de oud-rechercheur, de achtergrond bij haar situatie wordt niet duidelijk naar voren gebracht. Jammer, want ze speelt toch een belangrijke rol in het verhaal. Verder is het een prima film; geen absolute topper, maar ook zeker niet slecht.