DVD: Fifty Dead Men Walking

Tim

Religieuze conflicten woeden helaas op teveel plekken in deze wereld. Eén van die conflicten vindt nog redelijk dicht bij ons in de buurt plaats; in Ierland. De oorlog tussen de katholieken en de protestanten duurt helaas al te lang. In 2005 is weliswaar beloofd een einde te maken aan het gewapende conflict, maar er hoeft weinig te gebeuren om de hevige strijd weer te laten losbarsten. In Fifty Dead Men Walking wordt het conflict van een andere kant belicht; de kant van een infiltrant.

Cover Fifty Dead Men Walking

Martin McGartland is een jonge kerel die zijn eigen hachje probeert te redden in het zware Ierland van de jaren '80. Het politieke en religieuze conflict heeft zijn hoogtepunt bereikt en er vallen doden bij de vleet. Ierland gaat kapot! De film Fifty Dead Men Walking is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Als je dat in ogenschouw neemt, zul je aan het einde van de film zeker met de nodige verbazing achterblijven.

Plot

De jonge Martin (Jim Sturgess) strijdt mee met de IRA in het door puinhopen gekenmerkte Belfast. Hij doet vooral de kleine dingetjes; auto's stelen en vooral de Britse militairen op stang jagen. Een kruimeldief zou je hem kunnen noemen. De 22-jarige jongen wordt op een gegeven moment door de Britse politie gerecruteerd om te infiltreren en te spioneren bij de IRA. Na enig aandringen doet hij dit en belandt in een web van onzekerheid. Hij moet leven met de constante dreiging van ontmaskering, marteling en de dood. Nadat zijn vriendin zwanger is geraakt wordt zijn leven alsmaar moeilijker. Hij wil eruit stappen, maar daar is het inmiddels te laat voor...

De Britse agent Fergus (Ben Kingsley) is de contactpersoon van Martin en hij doet er alles aan om hem niet in de handen te laten vallen van zowel de IRA als de Britse geheime dienst MI5. Door dit te doen, vallen er wel doden. Doden die zeker ook waren gevallen wanneer Martin niet als spion aan het werk zou zijn gegaan. Het moment komt dat Martin er definitief uit wil stappen, maar dit is simpelweg onmogelijk. Fergus vertelt dat dankzij zijn werk maar liefst 50 man, die zeker dood zouden zijn, gered zijn door de dubbelrol van Martin; dankzij hem zijn er nog Fifty Dead Men Walking.

Screenshot Fifty Dead Men Walking

De film is erg indrukwekkend geworden, een waargebeurd verhaal als dit kent natuurlijk genoeg dramatiek en dat is door de makers zeker op een goede manier overgebracht. Het verhaal is er één waar je aan moet wennen, zeker wanneer je het conflicht niet meer helemaal voor ogen hebt. Zodra je de achtergrond weer een beetje begrijpt, word je door de film meegenomen in de dramatiek van de heftige strijd. Een strijd die vijf jaar geleden geëindigd is, maar voor Martin nog steeds voortduurt; hij heeft zijn kinderen en vrouw nooit meer gezien.