Boek: Helena von Zweigbergk - Ren voor je leven

Felienne (FelinuX)

Scandinavische thrillers doen het de laatste jaren ook buiten hun eigen regio erg goed, met als hoogtepunt uiteraard de Millennium-trilogie. Ook de Zweedse schrijfster Helena Zweigbergk, van oorsprong journaliste, past in deze trend. Haar boek Ren voor je leven werd in 2006 genomineerd voor de beste Scandinavische thriller, maar kan ze ook de rest van de wereld veroveren?

Criminelen Osmo, Kalle en Ronnie ontsnappen uit de gevangenis en nemen op hun vlucht gevangenisdominee Ingrid Carlberg mee als gijzelaar. Doodsbang richt ze haar gedachten op haar man en dochtertje die thuis op haar wachten, in een poging te overleven. De gevangenen zijn immers van plan om zich een paar dagen schuil te houden in de schuur van een oude man, dus als Ingrid rustig blijft, zal ze wel overleven, zo redeneert ze. Wanneer een van de gevangenen echter de oude man neerschiet, lopen de zaken steeds verder mis en komt Ingrid voor een keuze te staan: toekijken of het heft in eigen hand nemen.

Ren voor je leven is de vierde roman van Zweigbergk waarin dominee Ingrid Carlberg de hoofdrol speelt. Dit geeft je, zoals vaak het geval is wanneer je halverwege een serie begint te lezen, het gevoel dat je een stukje achtergrondinformatie mist. Hier en daar krijg je een snippertje context te pakken, maar het is nooit genoeg om een geheel beeld te vormen. Beter waren deze stukje of uitgewerkt, of weggelaten, want het leidt erg af. Wat ook niet erg meehelpt zijn de ellenlange passages waarin Ingrid aan haar familie denkt en in gedachten tegen ze praat. Waarschijnlijk erg geloofwaardig voor de situatie waarin ze zich bevindt, maar echt prettig lezen doet het niet. Het is een langdurige klaagzang die je op den duur tegen gaat staan. De gebeurtenissen rondom de criminelen daarentegen zijn niet zo geloofwaardig, maar wel ontzettend spannend. Vooral de manier waarop von Zweigbergk de groepsdynamiek onder de criminelen weet weer te geven zorgt ervoor dat je het boek niet weg wilt leggen. Aan dit boek zitten dus twee kanten: enerzijds is het een spannende thriller, anderzijds een zeurderig drama. De prijs voor de beste Scandinavische thriller van 2006 ging overigens naar Stieg Larssons De vrouw die met vuur speelde en daar kunnen we de jury geen ongelijk in geven. Von Zweigbergk lijkt geen keuze te willen maken tussen de twee stijlen, waardoor het verhaal niet uit de verf komt. Het oordeel blijft steken op tweeënhalve ster.