Blu-Ray: Ghosts of Girlfriends Past

Martijn van Veen

Het meest verfilmde verhaal is waarschijnlijk het kerstverhaal A Christmas Carol van Charles Dickens. Het verhaal gaat over een vrek (in het boek Scrooge) die bezoek krijgt van drie geesten: de Geest van het Verleden, van het Heden en van de Toekomst. In de film Ghosts of Girlfriends Past speelt acteur Matthew McConaughey de rol van een Scrooge-achtig persoon. Verrassing: ook hij krijgt drie geesten op bezoek.

Matthew McConaughey (te herkennen aan het nét iets te witte gebit) speelt Connor Mead, een vrijgezel die niet zoveel zin heeft in een relatie. Vrouwen staan voor hem in de rij om met hem naar bed te gaan, maar worden even makkelijk weer gedumpt. Op zijn broers bruiloft komt zijn overleden oom Wayne (Michael Douglas) aankondigen dat hij bezoek krijgt van drie geesten. Alle drie de geesten begeleiden Connor langs verschillende punten in zijn leven die doorslaggevend zijn geweest voor zijn huidige levensstijl. Zal het de geesten lukken om Connors visie op relaties bij te stellen?

Het verhaal komt helaas langzaam op gang en wordt pas echt leuk vanaf het moment dat oom Wayne de geesten aankondigt. Overigens een hilarische bijrol voor Michael Douglas als oom Wayne, die Connor zijn levensstijl aangeleerd heeft. De drie geesten, onder andere gespeeld door Emma Stone (Jules uit Superbad), zorgen voor de leukste stukjes van de film. Helaas is het verhaal verder niet origineel. De film kijkt lekker weg, maar voelt als een 13-in-een-dozijn-film. Het einde, zoals met zoveel romkoms, ziet bijna iedereen vanaf minuut één al aankomen.

Toch weet de film wel te boeien door mede de goede acteerprestaties. Onder andere Matthew (klootzak Connor), tegenspeelster Jennifer Garner (Juno) en vooral de histerische bruid Lacey Chabert zijn hoogtepuntjes uit de film. Lacey Chabert speelt de stresserige bruid Sandra en persoonlijk kreeg ik kippenvel door haar gedrag. Sandra is iemand die zich overal druk om maakt en bij het minste al in de stress schiet. Goed neergezet door Lacey, bekend van onder andere Daddy Day Care.

De blu-ray versie heeft helaas weinig toe te voegen aan de film. Er staan geen extra's op en het beeld is niet geweldig goed. Soms is de achtergrond een beetje korrelig, terwijl de kwaliteit toch echt veel hoger moet zijn. Het is helemaal apart te noemen dat er geen extra's op staan, een groot gemis.

De film is voorspelbaar, er staan geen extra's op, het beeld is niet altijd prima, maar kijkt lekker weg en de acteerprestaties zijn goed te noemen. Het is een gemiddelde film geworden, maar ik had van tevoren ook niet verwacht dat het een vijf sterren film zou zijn. Daar is het verhaal iets te uitgemolken voor.