Boek: Steve Mosby - Wat je niet wilt zien

Felienne (FelinuX)

Door Fok!-user Loukalicious (Louke Spigt)

Britse thrillerauteur Steve Mosby is nog niet echt doorgebroken, hoewel zijn eerdere boeken ook in Nederland prima recensies ontvingen. Voor de jaarwisseling had Fok! al een interview met Mosby en nu is het tijd voor een review van zijn vijfde boek Wat je niet wilt zien.

Alex heeft een vrouw die het zwaar heeft vanwege haar moeilijke jeugd. Zo zwaar zelfs dat zij besluit om een einde aan haar leven te maken. Dat heeft uiteraard een enorm effect op hem. Hij ontvlucht de realiteit van alledag door de wereld over te reizen. Tot hij op een dag in het nieuws een overbekende foto ziet met daarop het gezicht van zijn beste vriendin Sarah. Het bericht vertelt hem dat er een lichaam is gevonden in een weiland. Dan komt hij erachter dat haar lichaam daar waarschijnlijk weer is weggehaald, en niet door de politie. Door wie dan wel? Zit er iemand grote fouten te maken of speelt de moordenaar een smerig spelletje? Het doet hem besluiten terug te keren en op onderzoek te gaan naar wat er gebeurd is. Stukje bij beetje worden de zorgvuldig ver uit elkaar gespreidde verhaallijnen steeds meer een samenhangend geheel. Alles lijkt in elkaar te grijpen en iets met elkaar te maken te hebben op een wel heel bizarre manier.

Wat je niet wilt zien leest als een ingewikkelde aflevering van CSI. Alleen is deze nu eens niet zo snel afgelopen. Door de manier waarop Steve Mosby de situaties heel helder en beeldend vertelt  leer je de personages in het verhaal bijna allemaal goed kennen. Je begrijpt van de gezonde mensen zelfs heel goed waarom ze doen wat ze doen. En toegegeven, je begrijpt eigenlijk ook waarom de zieken van geest doen wat ze doen. Het verhaal pakt je zogezegd bij de oogbollen, en sleurt je erdoorheen want je wil het weten!