Boek: Patrick Woodhead - De verboden tempel

Wouter Kursten (Magneet)

Luca Matthews is een bergbeklimmer die samen met zijn maatje Bill Taylor al veel toppen overwonnen heeft. Als ze samen in de Himalaya aan het klimmen zijn ziet Luca opeens een berg in de vorm van een perfecte piramide tussen de wolken door. Als hij in Engeland terugkomt doet hij er alles aan om iets te weten te komen over deze berg.

Cover

Na zijn zoektocht in Engeland besluit Luca terug te gaan om te zoeken naar de piramidevormige berg. In Nepal aangekomen blijkt dat ze maar een pasje voor twee weken kunnen krijgen om Tibet binnen te gaan. Ze besluiten om toch te gaan ondanks dat ze weten dat dat veel te kort is. De Chinese geheime politie komt hun niet veel later op het spoor. Zij denken dat Luca ingehuurd is om te zorgen dat de echte elfde Panchen Lama bekend gemaakt wordt in plaats van de marionet die de Chinezen op die plek willen plaatsen. Daarom zet de Chinese geheime politie de achtervolging in op Luca en Bill met alle gevolgen van dien.

Het is duidelijk te merken dat dit het eerste boek is van Patrick Woodhead. De dingen waar hij verstand van heeft zijn goed uitgewerkt, maar op sommige vlakken moet hij duidelijk nog veel leren. De omschrijvingen van de omgevingen en het bergbeklimmen zijn heel goed gedaan, maar de karakters in dit boek zijn zo plat als bordkarton. Ze voldoen precies aan alle clichés en zullen nooit van hun eigen doel afwijken. De Chinezen zijn bruut, de monniken houden zich strikt aan hun geloof en de twee Engelse klimmers laveren hier tussendoor zonder ook maar iets te doen dat je geen bladzijdes van te voren aan ziet komen.

Patrick Woodhead

Op zich leest De Verboden Tempel wel redelijk goed weg maar dan heb je ook alles gezegd. het wordt gebracht als een thriller maar dat is het totaal niet. Nergens is een plotwending te vinden die je niet aan ziet komen. Het is gewoon een plat verhaal waar je niet extreem veel diepgang in moet verwachten.

Meer leesgenot? Kijk dan snel hier.