DVD: Splinter

Claudia Angenent

Heerlijk met je vriend of vriendin romantisch kamperen onder de sterrenhemel. Zie je het al helemaal voor je? Seth (Paulo Costanzo) en zijn vriendin Polly (Jill Wagner) waren in ieder geval van plan hun zoveel jaar bij elkaar te vieren met een romantische nacht onder sterren. Helaas voor hun werd deze nacht een ware hel.

DVD Splinter

Wanneer namelijk tijdens het opzetten van hun tent de stokken breken besluiten ze op weg te gaan naar een hotel. Onderweg daar naar toe wordt het tweetal gegijzeld door een gewapende maniak en zijn drugsverslaafde vriendin. Of dat allemaal al niet erg genoeg is krijgen ze halverwege op een compleet verlaten bospad ook nog eens een lekke band. Na nog meer autoproblemen komen de vier uit bij een verlaten tankstation en wat ze daar allemaal aantreffen liegt er niet om. Een monster wat voornamelijk bestaat uit de lichaamsdelen van zijn slachtoffer heeft daar namelijk de pompbediende al vermoord en heeft nog veel meer trek in vers bloed.

Allemaal goede ingrediënten voor een horrorfilm. Dat moet regisseur Toby Wilkins ook gedacht hebben. Het is alleen erg jammer dat het concept erg lijkt op The Thing van John Carpenter. Ook daar zaten de hoofdpersonen afgesloten van de buitenwereld en konden ze geen kant op om te vluchten. Het is een vrij veel gebruikt concept in horrorfilms, maar zeker geen makkelijke. Je verhaal moet namelijk ijzersterk zijn om de spanning te behouden in de film en het ook nog eens over te brengen naar de kijker. Je hebt er namelijk niets aan als de kijker halverwege je film afhaakt omdat het te saai begint te worden.

Splinter houd je van begin tot eind geboeid aan de bank gekluisterd. Er zitten zeker momenten in dat je omhoog zal springen van de schrik. Iets wat zeker een must is voor een horrorfilm. De cast komt oprecht over wat het allemaal net even echter maakt. Het zijn geen barbie’s en ken’s die binnen tien minuten in de film op een ongelooflijke vreselijke nep manier dood gemaakt worden. Je kan de angst in hun gezicht aflezen. Het monster is heerlijk neergezet en ziet er echt angstaanwekkend uit.

Het is misschien niet de beste horrorfilm ooit gemaakt. Maar hij is zeker de moeite waard om eens op een zaterdagavond op je bank te gaan bekijken. Een goede combinatie van cast, smerigheid en spannende momenten maakt het dat deze film van ons vier sterren krijgt.