CD: Musée Mécanique - Hold This Ghost

Joost Melis (Pink_Floyd)

In San Francisco staat een museum dat vol staat met oude munt geopereerde arcade games. Van mechanisme poppen tot aan video arcades. Een plek waar elk apparaat zijn eigen identiteit en geschiedenis heeft, vandaar dat een groep muzikanten uit Portland ook koos voor dezelfde naam. Ze maken graag nummers met elk hun eigen ziel, aldus Sean Ogilvie, die samen met Micah Rabwin de drijvende kracht is achter de band.

Musée Mécanique

Het tweetal vormt de singer-songwritersectie van Musée Mécanique en worden verder bijgestaan door drummer Matt Berger, Jeff Boyd (basgitaar/glockenspiel/cassettespeler) en Brian Perez (keyboards/lap steel/glockenspiel/melodica/percussie). Naast gitaar en keyboard bedienen de twee muzieksmeden ook nog eens het accordeon en de muzikale zaag. Kortom, geen ensemble dat er een standaard instrumentarium op na houdt. Met deze mix aan mogelijkheden is het dan ook mogelijk om gelaagde en wollige muziek te creëren. Musée Mécanique laat dit op hun debuut Hold This Ghost dan ook niet na.

Musée Mécanique

Het vijftal uit Portland geeft de luisteraar betoverende folk die menigmaal flarden Pink Floyd, Nick Drake of psychedelische Beatles laat horen. Schone klanken die de ziel voeren en gerust stemmen. Geen manische psychedelica, maar juist degene die zo relaxt werkt waardoor het lijkt alsof je over het muzikale landschap van Musée Mécanique zweeft. De band rolt een coherente soundscape voor je uit dat zo lekker loopt, alsof je met blote voeten door het hoogwollige tapijt heen sloft. Ook producer Tucker Martine (Sufjan Stevens en The Decemberists) heeft zijn stempel op het werk gedrukt. Ambiente sferen vermengen zich met etherische psychedelische pop en folk. Soms even alsof je Calexico vertraagd afspeelt. Veelal zijn het de akoestische gitaren die de ruggenwervel van de composities zijn, maar elk lied wordt prachtig aangekleed met kleurrijke laagjes die perfect bij elkaar passen. Hold This Ghost is een bad vol warme klanken. Na een gestreste dag je ogen dicht doen en dit plaatje afdraaien verzekert je van een goede nachtrust. Prachtig!