Boek: Judith Summers - Wie krijgt Fluffy?

Chantal (rocha01)
Dat bij een scheiding een juridisch gevecht ontstaat over de voogdij van de kinderen is niet geheel ongebruikelijk, helaas zou ik zeggen. Maar dat er mensen zijn die ditzelfde gevecht voeren om de voogdij voor hun viervoeter, dat komt wat bizar over. Het is duidelijk, voor sommigen is hun huisdier veel meer dan alleen maar een dier. Grote vraag in het nieuwste boek van Judith Summers is dan ook Wie krijgt Fluffy?

Meer dan alleen een huisdier
Annie heeft het redelijk goed voor elkaar. Binnen het bedrijf waar ze werkt heeft ze zich opgewerkt tot hoofd van de afdeling personal shopping en ze is er uiterst bedreven in om vrouwen van een totaal nieuwe look te voorzien. Privé heeft ze het net wat minder voor elkaar, als dertiger is ze nog altijd alleen. Hier komt verandering in wanneer ze Mark Curtis ontmoet. Hoe ze hem ontmoet? Daar ligt de basis van het verhaal. Mark wordt door Annie in 'dienst' genomen om voor haar hond Fluffy te zorgen, want met haar lange werkdagen heeft ze niet de tijd hem overdag uit te laten en de aandacht te geven die het beestje nodig heeft. Langzaamaan groeit er echter meer tussen Annie en Mark dan alleen een baas-werknemer-verhouding. Uiteindelijk besluiten de twee te trouwen.

Helaas is het huwelijk niet bestand tegen Marks buitenechtelijke verhoudingen en besluit Annie dat ze van hem wil scheiden. Ze is bereid hem van alles de helft te geven, ondanks dat Mark nog nooit een cent heeft binnengebracht en al die jaren op haar zak heeft geteerd. Zó graag wil Annie van Mark af... Maar er is één ding dat ze niet kwijt wil, Fluffy. En dat is nu precies wat Mark wil hebben. Er ontvouwt zich een strijd om de voogdij over Fluffy, tot aan de rechter toe. Inzet is de vraag "Wie krijgt Fluffy?".

Grappig, maar niet hilarisch
Judith Summers kenden we al van haar bestseller Mijn leven met George, dat ook over een hond gaat. Het mag duidelijk zijn waar haar passie ligt. Toch heeft ze haar passie deze keer niet zo weten om te zetten in een grappig boek zoals haar dat eerder wel lukte. De strijd die om Fluffy wordt gevoerd geeft eigenlijk vooral weer hoe absurd sommige mensen in het leven staan. Aanvankelijk verwacht je dat er leuke Fluffy-verhalen gaan komen, die zowel aandoenlijk als grappig zullen zijn, maar dat is allerminst waar. Het boek vertelt meer het Annie-verhaal en over hoe zij de scheiding met Mark doorstaat. De grappige momenten blijven beperkt tot een scène waarbij Fluffy het mode-warenhuis waar Annie werkt op zijn kop zet. Maar zelfs die scène is maar in beperkte mate grappig beschreven.

Een boek met deze insteek kan veel beter uitgewerkt worden. De aanblik van Fluffy op de kaft van het boek had veel meer uitwerking verdiend, want aandoenlijk is Fluffy echt wel. Jammer dat Summers het er niet heeft weten uit te halen. Wie krijgt Fluffy is geen slecht boek, maar het voldoet absoluut niet aan de verwachtingen die je er vooraf van hebt en daarmee komen we dan ook niet verder dan twee sterren. Een aardig tussendoortje, maar voor echte humor over honden zijn er zeker andere boeken te vinden, Summers' eerdere boek over haar hond George is er daar in ieder geval eentje van.

Uitgever: The House of Books ISBN: 978 90 443 2504 1 Pagina's: 382

Meer leesplezier? Kijk dan snel hier.