Boek: Steven Jay Schneider - 101 War Movies

Wouter Kursten (Magneet)
Uitgever Nilsson & Lamm heeft onlangs een handige pocket uitgebracht onder de naam 101 War Movies you must see before you die. Filmcriticus Steven Jay Schneider heeft zich verdiept in het genre oorlogsfilm en een overzicht gemaakt van 95 jaar oorlogsfilms. Tijd om eens te kijken of we onze favorieten erin terug kunnen vinden.

Chronologisch
Het boek opent met een voorwoord van de samensteller zelf. Schneider legt kort uit waarom oorlogsfilms zo populair zijn. Hij legt uit waarom oorlogsfilms ironisch genoeg de meest philosofische van alle filmgenres is. Volgens hem komt dit doordat de films vaak op waargebeurde verhalen gebaseerd zijn. Je kan in oorlogsfilms dan ook alles tegenkomen, van de gruwlijkheden van het slagveld die je met horrorfilms zou kunnen vergelijken tot en met de liefde uit het romantische filmgenre.

Na de korte opening kunnen we beginnen aan een tijdreis door een kleine 95 jaar films. De eerste film die wordt besproken is de uit 1915 stammende 'The birth of a nation'. Met dit oudje begint een chronologisch overzicht dat eindigt in 2007 met 'The Counterfeiters'. Misschien zijn zowel begintitel als eindtitel niet zo heel erg bekend onder het grote publiek, het boek kent zeker wel bekende titels. De cover zegt al genoeg, misschien wel één van de bekenste oorlogsfilms aller tijden : 'Platoon'. Verder vinden we bekende films als 'All Quiet on the Western Front (1930)', 'The Bridge over the River Kway',' M*A*S*H*', 'Zulu', 'A Bridge too far' en' Zwartboek' in het boek. Het is ondoenlijk om alle films hier te noemen, dan zou deze review een boek op zich worden en ook teveel prijsgeven, dus dan maar verder met de opzet van het boek.

Bespreking van de film Apocalypse Now (1979)

Zoals gezegd beslaat het een periode van circa 95 jaar, opgedeeld in decennia. De opzet is chronologisch wat bijdraagt aan het besef hoe de film zich in al die jaren heeft ontwikkeld. Elke film die wordt besproken wordt vooraf gegaan door de originele filmposter. Hier zitten juweeltjes bij, zeker ook door de datering van de oudere films. Bij deze posters zie je ook duidelijk de ontwikkeling van de tijd terugkomen. Na vermelding van de titel en het jaartal waarin de film is uitgebracht, staat kort vermeld wie de regisseur was, de producer, wie verantwoordelijk was voor de muziek en de cinematografie en tot slot een opsomming van de cast. Verder wordt er kort iets over de inhoud van de film verteld en zie je een screenshot om de film te duiden. Al met al per film een compleet doch compacte bespreking. Het boek sluit af met een index op alfabetische volgorde, wat handig is om snel een bepaalde film op te zoeken.

De auteur
Steven Jay Schneider is een bekend filmcriticus, zeg maar de Amerikaanse René Mioch. Daarnaast is hij professor aan de universiteit van New York, waar hij alles over film onderwijs, met een Harvardgraad in filosofie op zak geen kleintje. Hij heeft al diverse boeken uitgegeven waarvan de meeste over het filmgenre 'horror' gaan, duidelijk zijn voorkeur. Dit boek maakt deel uit van een serie waarin ook nog titels als 501 Movie Stars en 101 Gangster Movies voorkomen. We hebben duidelijk te maken met een 'movieaddict'.

Bespreking van de film Ballad of a soldier (1959)

101 War Movies you must see before you die moet vooral gezien worden als een naslagwerk. Het is met 416 pagina's redelijk compleet, zeker wanneer het gaat om de bekendste oorlogsfilms die er in 95 jaar zijn uitgekomen. Niet alle films zullen bij het doorsnee publiek bekend zijn, maar de echte film-o-fiel zal er veel herkenning in vinden. Toch is het niet alleen voor de filmkenners een goed boek. ook mensen die wel de grote oorlogsfilms kennen maar niet de kleinere zullen veel goede ideeën opdoen. Laat je niet weerhouden door de Engelse taal, want die stoort allerminst. Het is een boek dat als naslagwerk naast je dvd-speler moet liggen. Misschien ook wel leuk om als leidraad te gebruiken om eens te gaan zoeken of je alle 101 films kunt gaan verzamelen... maar dat is natuurlijk echt iets voor de eerder genoemde film-o-fiel. Vier sterren is voor dit toch aardig complete overzicht een accurate en terechte beoordeling.

Uitgever: Nilsson & Lamm ISBN: 978 78 440 3676 9 Pagina's: 416

Kijk voor meer films in het Film, Tv & Radio-forum.