DVD: Water Life

Joost Melis (Pink_Floyd)
De BBC en National Geographic staan bekend om hun prachtige documentaires over natuur en wildlife. The Blue Planet en Planet Earth zijn hiervan enkele koplopers. Dat ze geen alleenheersers zijn proberen de makers van Water Life te bewijzen in deze dvd-serie. De regie ligt bij Juan Llano en Ramón Campoamor en het project kwam onder andere tot stand door het Spaanse CIN in samenwerking met Fundación Patrimonio Natural de Castilla y León.

Het project leverde een 26-delige docu op over het leven in en met water, in het totaal zo'n 13 uur aan materiaal. In het totaal was er meer dan 100 uur beschikbaar, dus je kan wel nagaan hoe grootschalig dit project was. Hoe creëert water leven, hoe verloopt de cyclus, hoe wordt water gebruikt in het dierenrijk en wat zijn de aanpassingen van de vele dieren hierin? De docu vertelt van het leven in kleine beekjes tot aan de machtige oceanen. Maar ook over de invloed van water in grotten, gletsjers en (zout)woestijnen wordt gesproken en vooral getoond.

De manier waarop het geheel gefilmd is kan zeker wedijveren met de grote en bekende natuurproducties. De serie heeft niet voor niets een aantal hoog aangeschreven prijzen in de wacht gesleept. Het camerawerk is zeer indrukwekkend: de close-ups, actieshots en onderwaterachtervolgingen zijn vaak adembenemend mooi en esthetisch. Het zuigt je bij wijze van spreken mee in de wereld van de soep des levens. In vergelijking met Blue Planet of Planet Earth zal je geen spectaculaire veranderingen in technieken zien, maar mooi blijft mooi. De manier waarop de documentaire tot stand is gekomen is te zien in 'the making of'.

De box is naast esthetisch ook kritisch en benadrukt de nadelige effecten van onze invloed op de natuur en het water. Conservering en milieuvervuiling worden bij elke ecosysteem in elk geval kort aangestipt, maar er zijn ook enkele afleveringen gewijd aan milieuvervuiling. De verhalen die de beelden begeleiden zijn informatief maar soms ietwat aan de prekerige kant. Niet zo erg dat het afleidt van het verhaal, maar mocht je al rechtgeaarde redneck zijn met een Hummer en een dieselaggregaat in je tuin voor je kerstversiering, dan kan je je er aan gaan storen. Voor de rest van het publiek weegt het niet op tegen de schoonheid die van het scherm spat. Vele uren mooie beelden voor een zeer vriendelijke prijs (ongeveer 30 euro)!

Label: A-film Releasedatum: November 2009 Kijkwijzer:

Waardering film: - Waardering extra's: nvt

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.