Boek: Claudia de Breij - Dingen die fijn zijn

Chantal (rocha01)
Claudia de Breij (1975) is vooral bekend geworden met haar radio-carrière en haar werk op de planken. Toch heeft ze inmiddels ook alweer twee boeken op haar naam staan. Eerder verscheen het boek Krijg nou tieten dat ze schreef naar aanleiding van haar zwangerschap. Haar tweede boek heet Dingen die fijn zijn en bevat een verzameling van de vele columns die zij voor diverse media heeft geschreven. Eens kijken wat Claudia 'dingen die fijn zijn' vindt...

Afwisseling
Zoals met de meeste column-verzamel-boeken leest ook Dingen die fijn zijn lekker vlot. Het is een beetje het fenomeen column dat hier voor zorgt. Het zijn veelal wat luchtige verhalen met een humoristische insteek, soms maatschappijkritische blik en vaak ontsproten aan het privé-leven van de columnist(e). Ook dit boek kun je goed in die groep scharen. De columns die Claudia eerder schreef en die hier verzameld zijn, komen met name uit het Algemeen Dagblad, de Avant Garde en Telegraaf Wonen. De meeste verhalen bevatten elementen uit het leven van De Breij zelf en van daaruit bespreekt ze actualiteit en verleden. Die combinatie, van heden en verleden, is leuk in de columns verwerkt.

Gezond tussendoortje
Zeker wanneer je de originele bron waarin de columns zijn verschenen niet eerder hebt gelezen, is het boek een leuk tussendoortje. Ik zeg 'tussendoortje' omdat het dermate vlot leest dat een beetje lees-a-holic er in een uurtje of twee wel doorheen is. De humor die her en der in de stukjes verwerkt zit, is subtiel, niet platvloers maar wel recht voor zijn raap. Claudia plaatst ook af en toe een kritische noot bij de maatschappij, wat zeker voor een columniste toch wel een must is. Verder is er ter afwisseling gekozen voor een drietal 'columnachtige' stukken met de titels 'Dingen die fijn zijn', 'Meer dingen die fijn zijn' en 'Nog meer dingen die fijn zijn'. Hiermee verantwoordt ze meteen de titel. De drie teksten bevatten een lijst met dingen die Claudia blijkbaar fijn vindt, en toegegeven, er zitten dingen tussen die de lezer ongetwijfeld ook wel fijn vindt.

Een verzamelwerk beoordelen is altijd lastig. De ene column raakt nu eenmaal meer dan de ander, dat is bij Dingen die fijn zijn niet anders. Voordeel hiervan is vaak weer wel dat de slechte (of minder goede, om het wat positiever te benaderen) stukken al snel worden overschaduwd door de betere en soms zelfs goede verhalen. Hierdoor kom je makkelijk op een mooie doorsnee beoordeling van drie sterren. Een leuke, grappige, open, eerlijke en soms kritische verzamelbundel, leuk voor tussendoor; een gezond tussendoortje, want lachen is gezond.

Uitgever: Nieuw Amsterdam ISBN: 978 90 468 0691 3 Pagina's: 157

Meer leesplezier? Kijk dan snel hier.