Tales of Monkey Island: Rise of the Pirate God

Christophe (SpankmasterC)
Na vijf episodes vol spannende avonturen is de verhaallijn rondom Guybrush Threepwood en La Esponja Grande afgerond en kunnen we terugkijken op een reeks episodes vol oude vertrouwde Monkey Island-humor in een Telltale-jasje. Met de vijfde episode komen verhaal, humor en puzzels samen zoals we dat zouden willen zien: veel van alles.

Om niet te veel van het verhaal te verklappen wil ik alleen maar zeggen dat Guybrush na de gebeurtenissen in de vierde episode helaas gestorven is maar zijn dood nog niet wil accepteren. Hij zal allereerst moeten zoeken naar een manier om terug te keren naar de fysieke wereld en vervolgens zou het natuurlijk wel handig zijn als hij dat weer in zijn eigen lichaam zou kunnen doen. Een groot deel van deze episode speelt zich af in het hiernamaals, waar je veel oude bekenden uit eerdere episodes weer tegen zult komen, maar een deel van je tijd besteed je toch ook in oude bekende omgevingen. Het moet wel gezegd worden dat je in geen enkele episode zoveel verschillende plekken bezoekt als in deze en dat de meeste plekken ook echt leuk zijn uitgewerkt. Nadeel is wel dat er tegen het einde van de episode veel heen en weer gereis is door telkens dezelfde plekken waarbij je veel tijd verspeelt door het verplicht moeten lopen binnen een locatie, iets wat met wat slimmere itemplaatsing niet nodig was geweest en de reistijd zeer had verkort. Ik kan helaas niet veel duidelijker zijn dan dit zonder het verhaal voor een deel te verklappen.

Naast het verhaal, welke zeer aanwezig is in deze laatste episode, zijn ook de puzzels erg belangrijk en sfeerbepalend voor Monkey Island-games en het is ze ditmaal gelukt om zowel veel als ook leuke en uitdagende puzzels in de episode te stoppen. Er zal veel gebruik gemaakt moeten worden van de bekende Monkey Island-logica om de puzzels op te lossen en hoewel er wel puzzels in voorkomen die draaien om het verzamelen van items zijn ook deze leuk uitgewerkt.

Het laatste belangrijke ingrediënt voor een goede Monkey Island-game is de humor en ook op dit vlak stelt deze episode niet teleur. Veel bekenden uit eerdere episodes passeren weer de revue en de interacties met sommigen van hen hebben me hardop laten lachen. Maar naast de humor komt er ook voor het eerst in deze reeks episodes wat drama voor.

Conclusie:

Telltale Games heeft met Rise of the Pirate God de beste episode in de Tales of Monkey Island-reeks afgeleverd: alle elementen die een Monkey Island-game kenmerken zijn in ruime maat aanwezig en maken dat de laatste episode ook meteen de beste is. Op zichzelf staand is de episode natuurlijk minder leuk maar het is de ideale afsluiting van dit seizoen. Laten we hopen dat er meer episodes komen, want Telltale lijkt eindelijk goed op dreef te zijn als Monkey Island-makers!