Left 4 Dead 2

Frank (Frankii)

Met de eerste Left 4 Dead liet Valve zien hoe gigantisch leuk het kan zijn om met je maten midden in een zombie-apocalypse te zitten. Met maar liefst vier man mochten we in deze topgame naar hartenlust knallen op hersenloze zombies, wat wil je nog meer? Dit is de vraag die Valve met Left 4 Dead 2 wil gaan beantwoorden. In deze game zien we nieuwe zombies, nieuwe wapens, nieuwe modi en vier splinternieuwe campaigns. Heeft Valve het voor elkaar gekregen om een goed vervolg neer te zetten? Of is het gebitch van alle L4D–fans terecht en is deze game te snel op de markt verschenen? Fans waren vooral bang dat dit tweede deel teveel op het eerste zou lijken, en eerder een uitbreiding zou zijn dan een losstaande game. Daarnaast zou de beloofde nieuwe content voor het eerste deel niet van hoge kwaliteit gaan worden. In een reactie op deze heisa probeerde Valve haar keuze te verantwoorden. Left 4 Dead 2 ligt inmiddels in de winkels en het is aan mij de taak om te beoordelen of dit tweede deel de aanschaf waard is.

Het concept van Left 4 Dead is hierboven al kort aan bod gekomen, maar voor de spelers die de game nog nooit aangeraakt hebben toch nog even een beknopte beschrijving van wat voor game het is. In Left 4 Dead speel je als een van de vier overlevenden van een zombie-apocalyps. Met verschillende wapens en voorwerpen probeer je de zombies van je af te houden terwijl je van safehouse naar safehouse probeert te geraken. Dit kun je doen met 3 computergestuurde mede-overlevenden. De game komt echter pas echt tot zijn recht als je het samen met echte mensen doet. Doe je dit met 3 van je vrienden, dan pas speel je de game zoals hij bedoeld is. Dit deel speelt zich af in het zuiden van Amerika. Vier nieuwe overlevenden staan voor je klaar. De verschillende campaigns in dit deel onderscheiden zich met die van het eerste deel door originelere en enorm gedetailleerde omgevingen neer te zetten. De ene keer loop je door een griezelige verlaten kermis, en een ander keer loop je door een met zombies bezaaid moeras. De sfeer is behoorlijk wat beter dan in de eerste game, mede door wat mooie grafische effecten. Daarnaast zijn de characters ook wat dieper, ze hebben wat meer te vertellen, zo krijg je wat meer binding met je virtuele personage. Daarnaast zitten er ook flink wat meer puntje-van-je-stoel-momenten in en de toen al zo meesterlijke AI-director lijkt nog meer te zijn verbeterd.

De verscheidenheid aan zombies is ook opgeschroefd; in dit deel komen we ook campaign-gebonden zombies tegen. Zo zie je rondrennende clowns in het kermis-level, en vage moerasmonstertjes in het moeras-level. Je komt minder vaak dezelfde zombies tegen dan je gewend bent, en dit is zeker een pluspunt voor de ervaring. Ook het aantal speciale zombies is opgeschroefd. Zo komen we de Jockey tegen die je bespringt en je bewegingen beïnvloed, wordt je bespoten met zuur door de Spitter en word je geramd door de Charger. Alle speciale zombies uit het vorige deel keren ook weer terug, alsmede een variant op de Witch die ook wat rondloopt in de plaats van te blijven zitten en huilen. De grotere variatie aan deze zombies zorgt ervoor dat je altijd op je hoede moet zijn. Van boven kun je besprongen worden door de Hunter, om elk hoekje kan zich een Boomer verschuilen en Jockeys rennen supersnel op je af.

De versus mode zien we in dit deel direct bij alle campaigns. Twee teams spelen om de beurt als de overlevenden en de speciale zombies. Het team dat het verste komt als overlevenden is de winnaar. Deze mode is in dit deel wat leuker dan die in het vorige deel. Je krijgt de controle over meer verschillende zombies, zo is het ook als overlevenden een stuk lastiger om ver te komen. Maar dit maakt het natuurlijk wel een stuk uitdagender. Het is lastig om goed te communiceren via internet, en als je een keer een foutje maakt wordt je vaak door een van je teamleden verrot gescholden. Daarom is het een stuk leuker als je met wat mensen uit je vriendenlijst speelt waarmee je goed via de ingebouwde voice-chat kunt communiceren. Dit maakt het spel een stuk leuker en zo zul je ook vaker het winnende team zijn. Naast de normale Versus-mode is er ook de nieuwe Scavenger-mode. In deze mode moeten de overlevenden bepaalde onderdelen, die verspreidt over de map liggen, naar een punt brengen. Zo is er bijvoorbeeld een map waarin je als overlevenden benzine moet verzamelen en in een auto moet gooien om te kunnen ontsnappen. Het andere team spawnt steeds als de speciale zombies die ervoor moeten zorgen dat er zo min mogelijk benzine wordt verzameld. Het team dat de meeste benzine verzameld wint. Het is een erg leuke mode en ook hier is teamwerk de sleutel tot succes. Tevens zien we ook de Survival-mode terug in deze game. Hier is het de bedoeling zo lang mogelijk in leven te blijven terwijl hordes zombies op je team af komt.

Naast de Scavenge-mode is er ook een speciale Realism-mode. Dit is in principe de gewone campaign alleen dan nog een tikkeltje moeilijker. Zo hebben je mede-overlevenden geen outline die je overal kunt zien. Ook zijn de zombies sterker en zijn wapens moeilijker te vinden. Een behoorlijk toffe mode die net even wat meer teamwerk vereist. Iemand uit het oog verliezen is in veel gevallen fataal.