DVD: The Killing room

Claudia Angenent
Na Darkness Falls uit 2002 en The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning uit 2006 komt regisseur Jonathan Liebesman met zijn derde film The Killing Room. Het plot van deze film lijkt heel erg op de eerste Saw-film die ooit uitgekomen is. Je neemt namelijk vier mensen die elkaar niet kennen en zet deze in een kamer. Maar een iemand zal er levend uit komen. Is dit een goedkope versie van Saw heeft het meer karakter dan alleen maar horror en bloed?

Wanneer vier vrijwilligers zich naar aanleiding van een advertentie aanmelden voor een op het eerste gezicht onschuldig psychologisch onderzoek, hebben ze nog geen idee wat hun te wachten zal staan. Het “onderzoek” mag dan wel 250 dollar opleveren maar het is niet een simpel vragenlijstje invullen. Dit viertal bevindt zich namelijk in een strikt geheim onderzoekscentrum van de Amerikaanse regering. Een ding wordt meteen duidelijk wanneer deze vier proefpersonen in contact komen met Dr. Philips (Peter Stormare), ze komen hier niet alle vier levend vandaan. Hij bepaald namelijk wie er door mag naar de volgende ronde. Ben je niet door, heb je de test niet gehaald, dan krijg je gewoon de kogel. Er wordt flink gespeeld met de gemoedsrust van de proefpersonen. Vanuit een observatiekamer houdt een compleet team geleerden de vier in de gaten. Vanuit daar kunnen ze ook licht, geluid en andere factoren regelen zodat de personen uit angst elkaar wel willen vermoorden. Maar wie redt het? Is het de kalme Kerry Isalabo (Clea DuVall), de nerveuze Tony Mazzola (Shea Wigham), De naïeve Paul Brodie (Nick Cannon) of toch de ervaren Crawford Hanes (Timothy Hutton)? En wat is nu het precieze doel van dit spel? We zullen verder niet te veel verklappen…

Duidelijk gevalletje Saw meets The Cube. Het staat ook nog eens gewoon op de hoes van de dvd vermeld en het is waar ook. Er zit alleen een heel duidelijk verschil in. Namelijk de eerste Saw en The Cube waren wel spannend genoeg om af te kijken. The Killing Room heeft een leuke spin aan het verhaal gegeven door middel van een dokter die in het geheim een onderzoek doet voor de Amerikaanse regering naar aanleiding van, hoe kan het ook anders, 9-11. Maar verder dan dat is het verhaal gewoon saai te noemen. Heel veel spanning is er niet te vinden in de film, maar misschien komt dat wel door het slechte acteerwerk van het viertal. Chloë Sevigny, die gecast is voor de rol als assistent Emily Reilly is nog het enige lichtpuntje van deze hele film. Ze weet op een geloofwaardige manier de koelbloedige assistent te spelen die alles als getuige moet aanzien. Het is zeker geen horrorfilm te noemen maar meer een thriller, maar ook bij een thriller moet je op het puntje van je stoel zitten van de spanning. Helaas, van spanning is geen sprake en ook niet van een verrassingselement.

Op de dvd van deze film staat naast de film ook geen extra materiaal. Je zult het dus moeten doen met de film. Misschien is dat dan ook wel de reden dat de film al voor onder de tien euro te vinden is online. Leuke poging van Liebesman maar wij vinden het maar twee sterren waard.

Label: E1 Entertainment Releasedatum: november 2009 Kijkwijzer:

Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.