CD: De Dichter - Leren luisteren

djkoelkast
Leren Luisteren is een EP van de Nederlandstalige rapper De Dichter. Is er een nieuw supertalent in de Nederhop wereld gekomen of is dit een van de zoveelste probeersels van iemand die denkt dat iedereen kan rappen?

De beats op deze EP zijn allemaal geproduceerd door De Dichter zelf, bij een aantal tracks in samenwerking met Charoon. De tracks zijn opgenomen in Charoon's Lab. Wanneer je de site van Charoon bezoekt zie je dat deze studio eigenlijk gewoon een bureau is met een masterkeyboard, sampler en puike speakers. Niets mis mee natuurlijk, de cd is geproduceerd in een "studio" waar de middelen zeer beperkt zijn en om die reden kun je alleen maar respect hebben voor de opname-en geluidskwaliteit die je op deze 27 minuten durende EP kunt vinden. Het geluid had her en der wat helderder afgemixt mogen worden, maar het is zeker niet slecht.

De beats zijn dik in orde. Soms wat simpel, maar dat zou de tekst natuurlijk moeten op vangen. Daar begint ook meteen het probleem op deze EP. De teksten lopen niet zo lekker op de maat, niet dat De Dichter uit de maat rapt, er zijn te veel woorden met te veel lettergrepen in de maat gepropt. De teksten zijn inhoudelijk niet slecht, maar het ontbreekt nog een beetje aan verhaal. Wat wel te prijzen valt is dat de teksten niet opschepperig zijn over het stoere leven op de straat. Dat kennen we nu wel.

Op zich allemaal zaken waar aan gesleuteld kan worden, maar er is iets waar De Dichter misschien niets aan kan doen: hij slist. Slissende MC's ("noem me geen rapper, ik ben een MC" rapt hij in de track Effectief) dat klinkt niet. Ook heeft hij wel een heel erg zachte "r", ofwel een "r" die zo in 't Gooi kan. Het luistert niet prettig en de inhoud van de teskten maken niet dat je dit album wil blijven luisteren.

De conclusie is dan ook dat er nog een hoop werk is voor De Dichter zich kan voegen bij de namen die de Nederhop groot hebben gemaakt. Het slissen is echt niet goed, als het kan moet hij hier iets aan doen, want het luistert echt niet prettig. Ook zouden de teksten wat beter op de beat moeten liggen, dus niet meer lettergrepen rappen dan de beat groot is, dan kom je in de problemen. De beats klinken lekker, dus mocht het rappen niet zo vlotten kan hij altijd beats gaan maken voor anderen. Dan is er nog een issue en dat is de hoes. Als je een hoes laat drukken laat dan eerst de spelling controleren, want er staat "Geproduceert door" bij track 5. Geen slechte poging, maar er is nog wel een hoop te doen voor dit een dikke voldoende krijgt. Op dit moment blijft het gemiddeld met 2,5 sterren en dat is vooral de danken aan de beats.

Label: Eigen beheer Releasedatum: 2009

Kijk voor meer muziek in MUZ.