CD: The best of 2009 dance cd's

Claudia Angenent
Het mag buiten dan wel niet zo heel koud zijn maar je merkt toch al goed door de kerstbomen en kleurvolle verlichting dat we het einde van het jaar naderen. Dat betekent voor de redactie van FOK! dat we veel “Best of” cd’s binnen krijgen. In plaats van al die verzamelalbums een eigen review te geven gaan we voor jullie uitzoeken welke van de drie wel de moeite waard is om te kopen voor je verzameling.

Alleen al voor het genre dance kregen we er drie stuks binnen. We trappen af met Trance The Ultimate Collection. Best of 2009. De naam van de cd zegt het al, dit dit zou de ulteime trance collectie moeten zijn van 2009. In deze box zitten drie schijfjes met elk 20 nummers. De 60 tracks die deze verzamelaar rijk is zijn aan elkaar gemixt door Dj Ruben de Ronde en Jazper. Hij start zijn eerste mix met absoluut een van de betere grijsgedraaide commerciële tranceplaten van 2009. ‘Bruised Water’ van Chicane vs. Natasha Bedingfield. Naast dit zeer bekende nummer uit 2009 kom je ook nog ‘Do You Dream’ van markus Schulz, ‘Waiting’ van Dash Berlin, ‘Home’van Paul van Dyk en ‘Unforgivable’van Armin van Buuren tegen. Dit is natuurlijk maar een zeer kleine en beperkte greep uit de enorme tracklist, maar het geeft je zo ongeveer wel een beeld van de verzamel-cd. De eerste twee schijfjes zijn, zoals we al eerder vertelde, gemixt door Ruben de Ronde. De laatste mix van dit album is gedaan door Jazper. Waar De Ronde de wat meer rustige trancetracks aan elkaar mixt mag Jazper het met de wat hardere trancenummers afmaken. Op de mixkwaliteiten van beide mannen is niets aan te merken. Alles loopt vloeiend en lekker in elkaar over, als luisteraar heb je geen last van rare overgangen van tracks. Ben je een tranceliefhebber en vind je het niet erg om veel commerciële trance te horen, dan is deze verzamel-cd misschien wel wat voor jou. Voor de oldschool tranceliefhebber staat hier weinig of niets op. Van ons krijgt dit album dan ook maar drie sterren.

Label: Cloud9 Releasedatum: november 2009 Waardering:

De volgende op het lijst, en ook van Cloud 9, is Damn! Best of 2009. Ook deze cd bestaat uit drie schijfjes met elk 23 tracks. Maar bij het opzetten van eerste schijfje wordt het al vrij duidelijk dat dit gaat om alle commerciële zomertracks van 2009. Meer kunnen we daar helaas niet van maken. Het is ook niet zo heel vreemd dat we meteen deze conclusie trekken want er wordt meteen begonnen met ‘Rap Das Armas’ met daar achteraan ‘LaLa Song’. Maar goed, dit hoort ook wel bij het Damn! Concept. Wat opvalt is dat geen enkel nummer in zijn geheel op de cd staat. Alle tracks worden ongeveer bij 2,5 minuut bruut afgebroken. Als de muziek dan aan elkaar gemixt zou worden dan zouden we het nog kunnen snappen, maar bij deze verzamelaar wordt niet gemixt. De nummers staan er gewoon los op en je zult het als luisteraar dan maar moeten doen met de korte variant van je favorieten track. Erg zonde, had dan niet 23 dansbare tracks op een cd gezet maar iets minder, maar dan wel volledig. Kenmerkend voor Damn! zijn nummer zoals ‘Riverside’, ‘Lost’ van Lasgo en ‘Feel so High’. Het geheel wordt op het derde schijfje afgesloten met de misplaatste ‘Mind Is The Magic’van Micheal Jackson. Kom op! Ja, de King Of Pop is dit jaar overleden maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat je er elke cd maar mee vol moet zetten. Laat de Jacksonfan in zijn waarde. Nee, deze cd kun je maar beter links laten liggen, er zijn er genoeg met ongeveer dezelfde tracklist en wel complete nummers die veel beter klinken dan deze. 1 ster voor de moeite.

De laatste in ons rijtje komt van, je raadt het waarschijnlijk al, Cloud 9. Slam!FM presents: Dance Yearmix top 100 2009. Bij het woordje Slam!FM krijgen wij al het kippenvel op de rug, want dat kan maar één ding betekenen: korte commerciële grijsgedraaide slecht aan elkaar gemixte muziek. Het start al goed want ‘Evacuate The Dancefloor’ wordt afgeknipt bij 1,5 minuut en abrupt doorgemixt in ‘I know You Want Me’. Ook op deze verzamel-cd komen we ‘Bruised Water’ van Chicane en ‘The New World’ van Markus Schulz tegen. Dit zijn zeker twee populaire nummers van 2009 geweest en dat is te zien in het aantal tracklists waar deze in voor komen. Ondanks dat wij ‘Show Me Love 2008’ van Robin S een heerlijke plaat vinden, hoort deze natuurlijk niet op een verzamelalbum van tracks uit 2009. De titel van dit nummer zegt volgens mij al genoeg en had dan ook stiekem niet op deze cd mogen staan. De cd bevat een flinke lading lekkere commerciële dansnummers die zeker in 2009 veel op de radio zijn geweest. Het is alleen een doodzonde dat het slordig en abrupt gemixt wordt. Daardoor wordt het eigenlijk gewoon een slechte mix en verliezen veel nummers hun kracht. Voor het Slam!FM- publiek is deze cd misschien wel een absolute must-have. Voor de dansliefhebber zeker niet. Ook dit album krijgt van ons geen hoge score, hoger dan 2 sterren kunnen we hem absoluut niet geven.

Wij hebben ons portie commerciële verzamelalbums voor 2009 wel weer gehad als je het ons vraagt. De tracklisten van bovenstaande cd’s zijn te vinden op de volgende pagina van de review. We hebben voor de gein eens gekeken hoeveel tracks er nou matchen met de verschillende cd’s. Komen jullie nog goede verzamel-cd’s van 2009 tegen, laat het ons dan zeker weten!