CD: Daisy Cools - The Secrets we Keep

Phedre77
Deze Nederlandse zangeres is haar hele leven al met muziek bezig. Daisy Cools zong in haar vroege tienerjaren al in een bandje. Dat ze op haar tweede album als een engeltje klinkt, zal dan geen verrassing zijn. The Secrets We Keep is de opvolger van Soultraffic, Cools' debuutalbum uit 2006.

Mann, Amos & Cools
Het stemgeluid van Daisy Cools doet ontzettend denken aan Aimee Mann en Tori Amos. Dat is direct een behoorlijk compliment aan het adres van deze jonge zangeres, want Mann en Amos zijn niet de minsten. In een vergelijking met die twee zangeressen trekt ze wel aan het kortste eind, want haar stem is minder distinctief en krachtig. Cools zingt de elf popliedjes prachtig. De teksten gaan over onderwerpen in haar eigen leven, waarvan 'My Saviour, She' wel een apart verhaal heeft. Dit intense nummer is opgedragen aan de vrouw voor wie haar vriend haar verliet. Cools was erg blij verlost te zijn van een vastgelopen relatie en dankt haar geluk aan deze anonieme dame. Het heeft ons een erg mooi nummer opgeleverd.

Donkere kant
De nummers op het album zijn sfeervol, lief, kalm en zijn minimaal gevuld met instrumentale begeleiding. De instrumenten op deze cd worden overigens allemaal ingespeeld door producer Chris Grem. Deze plaat draait om Daisy Cools en de rest is bijzaak. Het eerste nummer dat net even wat 'sassier' is, is 'Save Another Life'. Hoe zuiver Cools ook zingt over haar persoonlijke 'geheimen', er mist nog net even die unieke klank en sfeer die maakt dat je haar en haar nummers uit duizenden herkent. Maar wellicht gaat dat nog komen. Als ze zoals ze zelf zegt haar donkere kant ook een stem blijft geven en uit haar hart blijft schrijven.

Cools is hard bezig met het opbouwen van een mooie muziekcarričre. Optredens op de juiste plaatsen, samenwerking met de juiste mensen, nummers schrijven die dicht bij haar liggen, dat zijn keuzes die goed uitpakken. The Secrets We Keep is een leuke plaat, let goed op of je de single 'If You Don't Know' voorbij hoort komen op de radio.

Label: Soultraffic Records Releasedatum: 13 november 2009

Kijk voor meer muziek in MUZ.