Boek: Karen Miller - Keizerin

Phedre77
Sommige auteurs zwoegen jarenlang op een boek, schrappen hele hoofdstukken, schrijven nieuwe en hebben dan nog geen succes. Toch zielig voor ze. Karen Miller doet dat anders. Die debuteert in 2005 succesvol met The Innocent Mage (vertaald als De Onschuldige Magiër) en levert in de jaren erna boek na boek af. De teller staat inmiddels op twaalf, waaronder verschillende bijdragen in Star Wars-series. Twaalf boeken in vijf jaar. Nederland probeert dat tempo bij te houden met de vertalingen. We zijn bij het eerste deel, Keizerin, van haar tweede fantasyreeks, Spreker voor de God. Millers boeken zijn ook nog eens gemiddeld 500 tot 600 pagina's dik, maar dat hoort in dit genre. Om mee te mogen schrijven aan Star Wars-series (waar er tientallen van zijn, maar die worden niet (meer) vertaald in het Nederlands), moeten ze wel vertrouwen in je hebben. Is dat terecht? Kan Miller schrijven?

Het Woeste Noorden
Miller is in Canada geboren, maar in Australie opgegroeid. Ze heeft allerlei studie gedaan en baantjes gehad, maar het openen van haar eigen boekwinkel Phantasia was toch wel een erg goede stap. De weg voor het schrijven lag open en die heeft ze ten volle benut. Keizerin, het begin van de reeks Spreker voor de God, is een rotboek. Het is 600 pagina's lang groeiende onrust, opeenhoping van ellende en een escalatie van wreedheid. Het begint erg triest, maar hoopvol. Een jong, ondervoed, naamloos meisje leeft in het Woeste Noorden als ongewenst misbaksel in een dorp waar alleen zonen worden gewaardeerd. Het is een hardvochtige samenleving waarin vrouwen geen enkel recht hebben. Overbodige dochters worden, als ze al in leven mogen blijven, verkocht aan wie een dergelijk misbaksel maar wil hebben. Om mee te trouwen en voort te planten of om als slaaf verder te verhandelen of aan het werk te zetten. Ons misbaksel heeft geluk, een passerende slavenhandelaar ziet iets in haar en investeert.

Hekat
Het meisje geeft zich de naam Hekat, een afgeleide van de woorden 'hel kat', die ze naar haar hoofd geslingerd krijgt als haar temperament zichtbaar wordt. Hekat reist mee met de handelaars, leert, eet en groeit. Ze omarmt direct haar verhevenheid boven anderen, de gewone slaven. Langzaam, heel langzaam vind je dit zielige meisje helemaal niet meer zo zielig. Hekat is bezig met een zeer bewuste en goddelijk ondersteunde missie. Ze moordt, martelt en manipuleert waar maar nodig is. De God spreekt tot haar en zij luistert.
Keizerin is een sterk in elkaar gezet boek, met een hoofdpersoon die je moet bewonderen om haar overlevingskracht, maar ook veracht om haar wreedheid. Met grote ogen en je voeten schrapgezet volg je Hekat in haar duivelse daden. Miller heeft het voor elkaar gekregen een intrigerend verhaal neer te zetten, met een niet te stoppen tempo. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een goed boek is, met een prachtige wereldbouw. Maar het is niet bepaald prettig om het boek te lezen. Het is een soort bizar ongeluk waar je niet van kunt wegkijken. Wil je een goed stuk fantasy lezen, wil je verrast worden door personages en wereldbouw, dan kan dit een geschikt boek zijn om op te pakken. Eigenlijk mag je het als fantasyliefhebber niet missen, maar dan moet je wel wat doorgewinterd en ervaren zijn.

Miller & Mills
Keizerin is een eerste deel van een trilogie, waarvan de volgende delen in het Engels al zijn verschenen en de vertalingen rap volgen. Eiland van Geheimen en De Hamer Gods zullen in 2010 verkrijgbaar zijn in het Nederlands. Naast haar fantasyreeksen en Star Wars-boeken schrijft Miller onder het pseodoniem van K.E. Mills ook humoristische fantasy. Een fijne tegenhanger van dit brute, duistere werk. De boeken van Mills zijn nog niet vertaald, maar wie weet zal dat na het succes van deze reeksen wel gaan gebeuren. Ongelooflijk dat een auteur twee zulke verschillende tonen uit haar pen weet te krijgen. Het is als zwart en wit schrijven. Hoewel ik niet onverdeeld positief ben over Keizerin, hoor ik in de toekomst graag meer van Miller én Mills.

Uitgever: Luitingh Fantasy ISBN: 978 90 245 3048 9 Pagina's: 575

Kijk voor meer leesplezier in het FOK! boekenforum.