Boek: Roos Vonk - Ego's en andere ongemakken

Cindy
Zelfreflectie is doorgaans niet de sterkste eigenschap van de mens. Het rare of egoïstische gedrag van anderen weten we heel best te duiden, maar jezelf betichten van egoïsme of het ophebben van oogkleppen is toch een stuk lastiger. Gelukkig zijn er mensen als Roos Vonk, die ons even fijn op onze onregelmatigheden kunnen wijzen. Deze hoogleraar Sociale Psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en tevens freelance trainer en management consultant schrijft al jaren veelgelezen columns in Psychologie Magazine en Intermediar over dit onderwerp. Op basis van deze columns is nu het boek Ego’s en andere ongemakken uitgegeven.

Menselijke (eigen)aardigheden
In de 67 columns die dit boek telt komen diverse gedragingen van ons ego aan bod. Op nuchtere, maar zeer vermakelijke wijze beschrijft Vonk alledaagse menselijke eigenaardigheden. Grappig, maar soms ook pijnlijk herkenbaar. Kom je bijvoorbeeld altijd en overal te laat? Of over- of onderschat je jezelf nog wel eens? Niets om je voor te schamen, want het is allemaal psychologisch verklaarbaar. Enkele andere onderwerpen waar Vonk over uitweidt zijn: (onbeantwoorde) liefde, de werking van lichaamstaal, narcisme, neiging tot behagen en solliciteren. Sommige columns zijn direct gericht aan de lezer die zich met het besproken trekje moet kunnen identificeren, andere teksten zijn meer observerend geschreven. Als er in de tekst gesproken wordt over een onderwerp dat ook elders in het boek voorkomt, wordt daar in de kantlijn naar verwezen.

Egostrelend leuk
Vonks scherpe analyses gecombineerd met haar down to earth manier van schrijven maken Ego’s en andere ongemakken een vermakelijk boek. Vonk vertaalt haar kennis naar behapbare stukken tekst waar adviezen en tips in verweven zijn waar iedereen gebruik van kan maken. De toon van het boek is ondanks deze adviezen verre van belerend. Haar eigen ervaringen die ze soms beschrijft om de inhoud van de tekst te illustreren zijn herkenbaar en grappig om te lezen. Met name het stuk over de gêne die ze voelt bij het opvoeden van haar hondje is hilarisch. Overigens komt het hondje meerdere malen terug in de vrolijke illustraties van Claudie de Cleen die hier en daar in het boek zitten en die een leuke aanvulling zijn op de teksten. Het enige minpunt van het boek is dat het gebaseerd is op eerder gepubliceerde columns en dus voor lezers van Psychologie Magazine niet heel nieuw meer is. Aan de andere kant is het leuk om ze op deze manier verzameld te hebben. Ego’s en andere ongemakken is een vermakelijk boek voor mensen die inzicht willen krijgen in de ego’s om hen heen en daarbij stiekem ook iets over zichzelf willen leren.

Uitgever: Scriptum ISBN: 978 90 5594 695 2 Pagina's: 188

Kijk voor meer inzicht in je medemens in Psychologie.