CD: Isbells - Isbells

Joost Melis (Pink_Floyd)
Het gaat de goede kant op met de dromerige en melancholische folk de laatste jaren. Maar waar het voornamelijk talent betreft dat op honderden, zo niet duizenden kilometers, hun muzikaliteit laten ontspruiten, is het talent hier dichter bij huis te vinden. Folk met een hoofdletter F kan ook dichtbij huis ontstaan zijn. Uit het Belgische Leuven welteverstaan. Gaëtan Vandewoude is de "schuldige". Een man die al vele jaren de drums en gitaar beroerde van de rockbands Ellroy en Soon. Maar nu put hij uit eigen inspiratie en ondanks dat Isbells inmiddels een band is, is Vandeweoude toch het meesterbrein achter de tintelende muziek.

Vandewoude bedient zich van ingetogen, onthaastende en kale kunststukjes die herinneringen oproepen aan Nick Drake, Elliott Smith en om in recentere tijden te blijven Bon Iver en Fleet Foxes. Namen waarvan velen meteen zullen watertanden, en terecht. 'As Long As It Takes' kent met de oooh-ooh koortjes en de akoestische inslag een hoog Fleet Foxes gehalte. Het prachtige 'Without A Doubt' mijmert alsof Elliott Smith de woorden en akkoorden in het oor van Vandewoude gefluisterd heeft. Nick Drake en Bon Iver komen meermaals om de hoek kijken en maken de plaat hierdoor alleen maar van groter belang. Het is dan ook een plaatje om te koesteren. Een album dat de herfst alleen maar mooier maakt en beter gedijt bij slecht weer, duistere vertrekken en een fles sterke drank.

Een stem als een engel, een akoestische gitaar en enkele subtiele toeters en bellen zijn de belangrijkste ingrediënten van deze succesvolle receptuur. Minimalisme en subtiliteiten vormen de wasem van de liederen en bewijzen eens te meer dat "less is more". Kippenvel en rillingen zijn het fysieke resultaat.

De spaarzame akkoorden, lichte percussie, mijlenverre blazers en rustgevende en esthetische vocalen zweven in symbiose door de negen tracks van het debuutalbum heen. Een debuut dat op de valreep van dit jaar zeer hoge ogen gaat gooien en kan wedijveren met de beste folk uit verdere oorden. Bloedmooie folk uit België.

Label: Zeal Records Releasedatum: November 2009 Waardering:

Kijk voor meer muziek in het FOK Muziekforum.