Boek: Digitale Fotografie - Natuur

Joost Melis (Pink_Floyd)
Natuurfotografie is een van de populairste vormen van fotografie en dat is begrijpelijk, want het is feitelijk een combintie van twee hobby's. Enerzijds ben je aan het fotograferen, anderzijds ben je op mooie plekken in de natuur. Zo melden de eerste zinnen van de blurb op de achterkant van één van de fotografieboeken van Johan W. Elzenga, Digitale Fotografie, Natuur. En dat is een waarheid als een koe voor vele enthousiaste fotografen. Zeker aangezien je natuurfotografie kan onderverdelen in bijvoorbeeld landschappen, zoogdieren, vogels, insecten en/of macrofotografie. Daarnaast spelen specifieke vormen van fotografie nog een rol, zoals panorama's en HDR-fotografie.

Al deze vormen van fotografie worden kort belicht in dit boek van Elzenga. Met als inleiding welke apparatuur nu eigenlijk geschikt is voor deze vormen in het hoofdstuk camera's en lenzen. Daarna worden de grondbeginselen van sluitertijden, diafragma, witbalans en schieten in RAW-format aangestipt. Niet onbelangrijk omdat je juist met deze opties je belichting, scherpte en kleuren kan beïnvloeden. Vervolgens worden er enkele algemene 'compositieregels' besproken, waaronder de regel van derden en de nieuwere diagonaalmethode. Met behulp van zijn uitgebreide fotorepertoire belicht Elzenga de stukken tekst zodat er snel duidelijk wordt wat het resultaat van een verandering in compositie kan zijn.

Na de basistechnieken wordt het tijd voor de natuur zelf. Fotograferen in verschillende weertypen worden besproken en Elzenga laat zien dat bewolking, dichte mist of regenachtige dagen ook best zijn voordelen kunnen hebben. De moeilijkheden van en praktische tips voor vogel-, zoogdieren- en macrofotografie komen dan aan bod. Zo vertelt hij over het gebruik van schuilhutten, bonenzakken, monopods, raamplateaus en het belang van compositie. Landschappen kunnen prachtig weergegeven worden met HDR (High Dynamic Range) en panoramafotografie. Deze onderwerpen worden slechts summier besproken, maar Elzenga heeft nog een heel scala aan boeken waarin specifieke onderwerpen dieper zijn uitgewerkt.

Al met al is het een erg geschikt boek voor de beginnende natuurfotograaf, maar voor degenen die al langer fotograferen zitten er ook enkele zeer bruikbare tips en ideetjes bij. En een beetje herhaling van de basis is nooit weg.

Uitgever: Pearson Education ISBN: 978 90 430 1890 6 Pagina's: 128

Meer leesplezier? Kijk dan snel hier.