Film: Precious

Lydia (lunapuella)
Het is bijna ongelooflijk hoeveel ellende de jonge hoofdpersoon van Precious over zich uitgestort krijgt. Claireece 'Precious' Jones (Gabourey Sidibe) is zestien jaar oud, heeft zwaar overgewicht en is voor de tweede keer zwanger van haar eigen vader. Alsof dat nog niet genoeg is kan ze amper lezen, mishandelt haar moeder haar en staat ze op het punt van school getrapt te worden.

Met zoveel narigheid loop je als filmmaker al snel het risico dat je publiek het af laat weten: zó slecht kan niemand er toch aan toe zijn? Het is knap van regisseur Lee Daniels dat hij dit heeft weten te voorkomen. Precious heeft inderdaad een bijzonder slecht leven, maar alle ellende wordt voldoende gemotiveerd, waardoor het nooit ongeloofwaardig wordt. Dat neemt niet weg dat het verbale en fysieke geweld hard aan kan komen. Vooral de vele gevechten en scheldpartijen van Precious' moeder zijn heftig in beeld gebracht. Maar het kan allemaal nog erger: de meest vreselijke episodes uit Push, het boek van Sapphire waarop de film gebaseerd is, zijn in de film weggelaten.

Precious ziet een uitweg als de directrice van haar school haar aanraadt om over te stappen naar een alternatieve school. Bij het 'Each One, Teach One' project krijgt ze les van Ms. Rain (Paula Patton), die haar elke dag laat schrijven. Hierdoor weet Precious niet alleen haar lees- en schrijfvaardigheid op te krikken, maar leert ze ook dat ze wat te zeggen heeft en dat dat gehoord mag worden.

Het verhaal van Precious is, ondanks de ongekende hoeveelheid kommer en kwel, weinig opzienbarend: kansarme jongere weet zich dankzij inspirerende docente op te werken en wat van het leven te maken. De film moet zich dus op andere manieren onderscheiden. Regisseur Lee Daniels kiest ervoor dit vooral met de visuele stijl te doen. Hij werkt veel met slow motion, snelle montage en confronterende close-ups (vooral van het vele vette eten dat Precious naar binnen werkt).

Voordat Precious in de Verenigde Staten uitkwam, was er vooral veel aandacht voor Mariah Carey, die een kleine rol als maatschappelijk werkster heeft. De anders onberispelijk opgemaakte Carey is inderdaad bijna onherkenbaar als Mrs. Weiss, een vrouw zonder make-up en met een dofbruin kapsel. De zangeres houdt zich ook qua acteerwerk heel behoorlijk staande. Maar de echte ontdekking van Precious is hoofdrolspeelster Gabourey Sidibe, die haar debuut maakt met een heftige en indrukwekkende rol. Ze maakt van Precious geen zielig slachtoffer maar een sterke jonge vrouw die ondanks alle tegenslagen haar leven in eigen handen weet te nemen.

Label: A-Film Releasedatum: 3 december 2009 Kijkwijzer: Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.