CD/DVD: Jason Mraz - Beautiful Mess - Live on Earth

Joost Melis (Pink_Floyd)
In sommige landen is Mraz helemaal je-van-het (de VS en Australië bijvoorbeeld) en ook in Nederland kreeg de Amerikaan het Westerpark vol. Persoonlijk vond ik Jason Mraz's muziek het vaak net niet hebben. Net iets te soft, te poppy, te easy listening. Dit komt misschien omdat de volledige albums niet rondslingeren thuis en omdat ik het moest doen met singles die helemaal zijn uitgemolken in de etherfrequenties. Toch weet Mraz me op zijn nieuwe live-album Beautiful Mess - Live on Earth ineens wel te overtuigen.

Dat de man talent en muzikaliteit in zijn donder heeft, hoort bijna iedereen wel. En ook de drie Grammy-nominaties spreken voor zijn output en kwaliteit. Het feit dat de goedgemutste (of eigenlijk "gehoede") man met deze uitgave inmiddels ook meer live-uitgaven op zijn naam heeft staan dan reguliere studio-albums wijst misschien in de richting dat zijn werk live toch dat tikkeltje extra pit in zich heeft. En jawel, na een luisterbeurt van de concertregistratie in The Charter One Pavillion in Chicago afgelopen zomer lijkt dit te kloppen. De punten die ik voorheen als 'negatief' beschouwde (soft, te poppy, easy listening) waren nauwelijks meer te herkennen. De pit, de soul en de funk kwam boven drijven in de live-versies en transformeerden tot uiterst swingende tracks. Het is dan ook moeilijk stilzitten bij deze cd/dvd-combinatie. Zeker als er een blazerssectie losgaat in bijvoorbeeld 'The Remedy' en nog tal van nummers. Het optreden is doordrenkt met funk, reggae, dub, soul en lichte invloeden van hiphop zijn er zelfs ook nog wel in te herkennen, dit geeft het een frisse en energieke uitstraling. Een nummer als 'Coyotes' krijgt met iets meer ballen en minder subtiele overgangen een levendiger karakter en is net als 'Butterfly' ineens één van de favorieten geworden. En zelfs een uitgeleefde over-de-top track van Lionel Ritchie ('All Night Long') klinkt ineens lekker en past perfect binnen de toon van het concert. Alle hits en het bekendere werk passeren de revue.

Mraz weet de sfeer prima neer te zetten en dat zie je ook terug op de dvd. Hijzelf swingt er op los en neemt het publiek hierin mee. De dvd kent naast de concertregistratie (inclusief 'Fall Through Glass' dat niet op de cd staat) nog twee korte documentaires. Het sarcastische 'Une Beau Désordre' laat gekscherend de opbouw en voorbereidingen van de show zien, maar tevens een boel onzin van Jason Mraz en Billy Bushwalla. 'We Sing, We Dance, We Make Videos' verhaalt over de productie van enkele video's.

Label: Atlantic Releasedatum: November 2009 Waardering:

Meer muziek? Kijk snel op het Muziekforum.