Boek: Dan Brown - Het Verloren Symbool

Chantal (rocha01)
We hebben er weer te lang op moeten wachten, zeker de liefhebbers van Dan Brown, maar eindelijk is het dan zover: Het Verloren Symbool is ook in het Nederlands verkrijgbaar. Hoe zou het Robert Langdon in dit verhaal vergaan? En grote vraag bij een titel als deze is natuurlijk 'Wat is dat verloren symbool'? Tijd om aan een 510-pagina's tellende zoektocht te beginnen, aan de hand van Robert (en Dan).

Het verhaal in het kort
Wanneer Robert Langdon wordt gevraagd een lezing te geven voor zijn goede vriend Peter Solomon, reist hij af naar Washington. Wanneer hij echter in de Amerikaanse hoofdstad aankomt, blijkt al snel dat hij helemaal niet door zijn vriend is uitgenodigd, maar door een nog onbekend iemand die Langdon kost wat kost in de stad wil hebben. Langdon staat inmiddels bekend als dé autoriteit op het gebied van symboliek en is beroemd om zijn kennis van de vrijmetselaars. Deze combinatie is waar de mysterieuze man naar op zoek is, hij heeft Langdons hulp nodig om het laatste ontbrekende symbool te vinden dat hem hét geheim van de vrijmetselarij zal onthullen.

Al snel komt Langdon er op bizarre wijze achter dat zijn vriend Peter is ontvoerd en hij besluit er alles aan te doen om hem te redden. Hierbij krijgt hij hulp van Peters zus Katherine, een wetenschapper die tevens een redelijke kennis heeft van de mysteriën waar haar broer zich zo mee bezig houdt. Als derde partij mengt de CIA zich, om voor haar geheel eigen en geheimzinnige redenen. Het enige dat Langdon te horen krijgt van de CIA is dat het om een zaak gaat die de staatsveiligheid in het gevaar brengt. Daar moet hij het mee doen. Wat volgt is een bloedstollende tocht door Washington, langs gebouwen, via symbolen en vrijmetselaarsmysteriën. Het moet Langdon en Katherine uiteindelijk naar Peter brengen en daarnaast moet het ervoor zorgen dat het geheim dat dreigt te worden onthuld geheim blijft voor het grootse deel van de mensheid. Kortom: een typische Langdon-klus.

Details
Dat Dan Brown meester is in het gedetailleerd weergeven van zijn verhalen hebben we al uitgebreid mogen ervaren in zijn eerdere boeken. Maar de schrijver is in staat geweest om dit nog te overtreffen. De details en de wetenswaardigheden in Het Verloren Symbool zijn weer van een ongekend niveau. Uit elke regel is af te lezen dat Brown zich zeer degelijk heeft voorbereid en ingelezen in alles wat met de vrijmetselarij te maken heeft. Deze gedegen voorbereidingswijze maakt hem meester in dit genre. De combinaties die hij maakt met de vrijmetselarij, het geloof, de wetenschap en de kennis van symboliek is geweldig. In dit deel komt de Katholieke kerk er zonder noemenswaardige kleerscheuren vanaf, wat in zijn voorgangers niet altijd het geval was. Een eventuele verfilming van het nieuwe boek van Brown zal dan ook wellicht minder weerstand van Rome ondervinden. Groot voordeel is ook dat het verhaal zich in Washington afspeelt en Rome slechts een enkele maal wordt genoemd.

Door het her en der weergeven van de symbolen leest Het Verloren Symbool erg aangenaam. Het verduidelijkt een anders misschien verwarrend verhaal. Het zorgt er ook voor dat je als lezer zelf mee gaat denken en gaat filosoferen wat de betekenis van al die symbolen is. Je wordt onderdeel van het verhaal, maakt deel uit van de zoektocht naar dat ene nog ontbrekende teken.
De opbouw van het verhaal is zoals we die van Dan Brown kennen, stukje bij beetje worden de vragen die in het eerste deel worden opgeroepen, opgelost. Je reist als het ware aan de hand van het hoofdpersonage mee door het verhaal. De antwoorden op de vragen worden soms misschien wat lang uitgesteld maar nergens ervaar je dat als langdradig, elke tijdspanne heeft een doel, een uitgesteld antwoord is vaak een inleiding naar een volgende vraag. Op deze manier wordt het verhaal dat uit kleine delen bestaat, aan elkaar geregen tot één perfecte ketting.

Wat betreft de beoordeling, je wilt toch nog ruimte laten aan de auteur om een nóg beter boek te schrijven en dus delen we hier voor Dan Browns nieuwste kindje vierenhalve ster uit. Benieuwd of de opvolger de vijf kan halen en zo ja, zouden we dan ons sterrensysteem moeten gaan uitbreiden omdat de beste man gewoon 'buiten categorie' gaat schrijven? Het moge duidelijk zijn, na 510 pagina's verlang je nu alweer naar een nieuw Robert Langdon avontuur.

Uitgever: Luitingh ISBN: 978 90 245 5328 0 Pagina's: 510

Meer leesplezier? Kijk dan snel hier.