Boek: Matthijs van Boxsel- Domheid voor beginners

Monique (Lois)
"Hij was een beetje dom". Deze gevleugelde uitspraak van prinses Maxima is bij iedereen wel bekend.
Een beetje dom zijn, dat zijn de momenten die we zelf het liefst zo snel mogelijk vergeten. Zo niet Matthijs van Boxsel, hij heeft van domheid zijn carrière gemaakt. Cum laude afgestudeerd in domheid aan de Universiteit van Amsterdam en schrijver van o.a. De Encyclopedie van Domheid. Mathtijs heeft een nieuw boekje uitgebracht, Domheid voor beginners een stoomcursus, een boekje wat ik met veel plezier heb gelezen.

"In deze stoomcursus toont Matthijs van Boxsel op feestelijke wijze dat domheid de motor vormt van onze beschaving. Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen. En als u dan toch faalt, faal dan op het hoogst mogelijke niveau. Maak van domheid ook uw sterkste kant! " (tekst op de achterkant van het boek)

Over de schrijver
Matthijs van Boxsel (1957) studeerde af op domheid aan de Universiteit van Amsterdam. In de jaren tachtig verschenen drie delen van De Encyclopedie van de Domheid, die stormachtig werden onthaald door de pers. De drie boeken zijn in verschillende landen zeer succesvol.
Naast het schrijven van boeken geeft Matthijs van Boxsel diverse lezingen en cursussen over domheid.

Het boekje
Een boekje is dun maar het is wel een boekje wat vanaf bladzijde één boeit. Ook als je vorige boeken van de schrijver niet hebt gelezen is dit makkelijk als introductie tot het onderwerp en de schrijver te lezen. In het begin van het boek legt de schrijver uit waarom hij zo geboeid is door domheid, en waarom hij de vorige boeken heeft geschreven. Verschillende bekende aspecten van domheid passeren de revue waaronder de uitleg waarom domme blondjes zo hoog scoren bij mannen, hoe dom is Nederland en zelfs Bugs Bunny komt voorbij. Duidelijk wordt dat je domheid op ontelbare manieren kunt onderzoeken en vaststellen. Altijd al meer willen weten over de domheid die typerend is voor de mens, en hoe je van domheid je sterkste punt kunt maken? In dit boek wordt het allemaal duidelijk uitgelegd. Het boek staat vol illustraties en plaatjes die de tekst verduidelijken en de heldere schrijfstijl maakt het boekje een plezier om te lezen.

Altijd al geïnteresseerd in domheid? Zoek je een origineel cadeau voor onder de kerstboom of in je surprise? Dit boek is echt een aanrader!

Wil je meer weten over de schrijver, lees dan het interview dat FOK! met hem had.

Uitgever: Uitgeverij Querido ISBN: 978902437651 Pagina's: 85