Bakugan: Battle Brawlers

Frank (Frankii)

De naam Bakugan zal het gros van jullie waarschijnlijk niet veel zeggen. Bakugan is een animeserie die is te vergelijken met populaire anime’s als Pokémon, Yu-Gi-Oh, Beyblade en Medabots. De serie gaat over de kleine knikkervormige monsters genaamd Bakugan en de ‘Battle Brawlers’ die ze bezitten. In Japan is het allemaal een groot succes, en ook Canada en de Verenigde Staten lusten er wel pap van. In Nederland schijnt het hier en daar ook populair te zijn, ook al heb ik het nog nooit op TV gezien en heb ik er nog nooit iemand over horen praten. In verschillende Nederlandse winkels is het bijbehorende kaartspel te koop en sinds een tijdje is ook de game verkrijgbaar in Nederland.

Voordat de game begint kun je tot mijn verbazing de Nederlandse taal kiezen. Omdat ik me vaak dood erger aan de slechte voice-cast van de Nederlandse games, uitzonderingen zoals Beyond Good & Evil daargelaten, en omdat de game in het Nederlands Bakugan: Strijdige Strijders heet start ik de game maar in het Engels op. Na een kort introfilmpje is het de Story-Mode waar alles moet gaan gebeuren. Waarschijnlijk heb je op dit moment nog steeds geen idee wat Bakugan is, gelukkig staat op dat moment Battle Brawler Dan voor mijn neus die alles even piekfijn uit gaat leggen. Als het eenmaal zover komt dat je iemand hebt uitgedaagd en een gevecht begint verschijnt er een groot speelbord op het scherm waar jij en je tegenstander het zullen uitvechten. Je begint met het selecteren van een Gate-card, dit zijn kaarten die een bepaalde bonus aan de Bakugan geven. Als jij en je tegenstander vervolgens beide een Gate-card hebben gekozen zullen ze omgekeerd op het speelveld komen te liggen en vervolgens krijg jij de mogelijkheid om nog een extra Gate-card op het veld te leggen, of om door te gaan naar het afvuren van je Bakugan. Na het afvuren van de door jou gekozen Bakugan kun je door het veld rollen en upgrades verzamelen die je Bakugan sterker maakt, zodra je op een kaart bent geland zal je Bakugan uitklappen. Kom je niet op een kaart terecht, dan krijg je je Bakugan terug en gaat de beurt over.

Nu is het de beurt aan je tegenstander om een extra Gate-card neer te leggen of om een Bakugan af te vuren. Nadat je tegenstander een Bakugan af heeft gevuurd en deze komt op dezelfde kaart terecht als waar jij zojuist bent geland, opent er een gevechtscčne. Hierin wordt de Gate-card waar je op staat bekeken en worden er een bepaald aantal G-points aan je Bakugan toegevoegd aan de hand van deze kaart. Als je Bakugan vervolgens minder G-points dan die van je tegenstander heeft kun je er nog voor kiezen om extra attribuut-kaarten te gebruiken die de G-points van je Bakugan nog meer verhoogt. Nu ga je door naar een minigame waar de strijd beslist wordt. Er zijn drie verschillende minigames. Zo zul je soms je stick zo snel mogelijk heen en weer moeten wiebelen, of op een Guitar Hero manier bepaalde knoppen indrukken op de juiste moment. Degene die dit het beste doet, verdient de meeste G-points. Heb je uiteindelijk de meeste G-points? Dan win je de Gate-card. Als je drie van deze Gate-cards hebt verzameld, win je het gevecht.

Goed, nu snappen jullie er natuurlijk nog steeds niks van en dat is ook heel begrijpelijk. Het zit allemaal wat raar in elkaar en het is alles behalve spectaculair om te spelen. Er zit hier en daar nog wel wat diepgang in, zo kun je je Gate-cards aanpassen zodat je bonussen op je Bakugan worden afgestemd. En ook kun je extra bonus-kaarten en andere Bakugan aanschaffen in de shop. Het enige wat je de hele tijd doet in de Story-mode is van dit soort gevechtjes aangaan. De ene keer is dit 1-vs-1 en de andere keer 2-vs-2. Ook zijn er gevechten waarbij vier strijders het tegen elkaar opnemen. Daarnaast wordt er nog een vaag verhaaltje verteld over een of andere meneer die de aarde graag wil overnemen. Als je de serie niet kent zul binnen no-time uitgekeken zijn met deze game. Mocht je wel een fan zijn van de serie, dan kan ik me niet voorstellen dat deze game je behoefte aan Bakugan-actie voldoet. Naast de Story-mode is er ook nog een VS-mode waarin je het tegen wat vrienden op kunt nemen. Helaas zit er geen online-functie in de game wat de kleine replaywaarde die er was alleen nog maar meer terugbrengt.