Boek: Bill Mensema - Fietsen met Bob Dylan

Phedre77
Groninger Bill Mensema is bijna een Abraham, maar vond het toch nodig vorig jaar zijn schrijversdebuut te maken met het boek Doem Dada. Schijnbaar was dat een prettige ervaring, want er is net een nieuw boek van Mensema verschenen: Fietsen met Bob Dylan. Voor Groningers een must-have, voor Bob Dylan liefhebbers ook, maar is er ook iets te halen voor mensen die buiten die twee groepen vallen?

Bill
Hoofdpersoon in het boek is Bill, niet te verwarren met auteur Bill, want dat klopt niet. Althans, niet helemaal schijnbaar. En soms wel een beetje. Bill is ICT'er en afgestompt bovendien. Hij sjokt tegen elven richting zijn bureau en mailt tijdens zijn werk hoofdzakelijk over Bob Dylan, van wie hij al jaren fan is en die hij graag een brief wil sturen. Zijn baas is niet erg blij met hem, maar ontslaan is ook zo wat. Bill is getrouwd met Aisha, een makelaar met een gat in haar hand. Zijn beste vriend is de uitdijende Han, echtgenoot van Annet en zij is dan weer eveneens Bob Dylan-fan. Bill is niet de meest hippe gast en heeft soms wat moeite met het volgen van de moderne wereld. Zijn focus ligt gelukkig toch maar op één onderwerp: Bob Dylan. Als hij kaartjes kan krijgen voor een concert van zijn idool, aarzelt hij niet. Maar wat is er toch met zijn vrouw aan de hand en met wie gaat Han's vrouw vreemd?

Lachsalvo's
Fietsen met Bob Dylan gaat eigenlijk helemaal nergens over, maar tegelijk gaat het over een heleboel dingen, niet in het minst over fietsen met Bob Dylan. Bill is zo'n man die dingen overkomt en hij gaat er dan maar een beetje in mee. Echte beslissingen maakt hij niet graag en vaak. Zijn continue houding van gelatenheid en verbazing wordt hilarisch beschreven. Je ziet de gezichtsuitdrukkingen op de kop van die man langskomen. Bill belandt in de meest onzinnige situaties, meestal door vrienden, collega's en geliefden. Die situaties zouden in een ander boek niet werken, lullig overkomen of slechts een flauwe glimlach veroveren. Onder Mensema's regie leveren ze lachsalvo's op en spontane voorleessessies van de grappigste fragmenten. De hilariteit verdwijnt in de laatste hoofdstukken een beetje. Het boek wordt bedachtzamer en er lijkt ineens zin van het leven te worden gezocht. Jammer, want ik had nog wel meer van die übergein gelust. Toch is de afsluiting passend bij het boek. Er moest immers nog met Dylan gefietst worden...

Een luchtig boek vol idiote humor, dat soms herkenbare levensvragen schetst en soms totaal van de kaart schiet door zotheid. Een vermakelijke achtbaan, met een vloeiende schrijfstijl.

Uitgever: Passage ISBN: 978 90 545 2208 9 Pagina's: 234

Kijk voor meer leesplezier in het FOK! boekenforum.