Boekpresentatie: Maria Boonzaaijer - Papa Tango

Gaby (ginvodya)
Maria Boonzaaijers nieuwe boek Papa Tango werd gepresenteerd op zaterdag 7 november 2009 om 15:00 in Boek en Buro te Ede. FOK! was erbij!

Ik was al vroeg in Boek en Buro. Ik had verwacht dat er een kleine ruimte achterin de boekenwinkel zou worden gemaakt voor de presentatie, maar dat was niet zo. Na een kwartier kwam het achtergedeelte van de boekenwinkel wat voller te staan. De auteur van het boek, Maria Boonzaaijer, was al aangekomen en ze heeft zichzelf aan mij voorgesteld. Een heel galante dame.

Een half uur later opende de bedrijfsleidster van Boek en Buro de boekpresentatie, daarna kregen we nog even een welkomstwoord te horen van Sarina van der Ploeg van Uitgeverij Sirene die het boek Papa Tango van Maria Boonzaaijer heeft uitgebracht. Ze vertelde over hoe Maria bij hun is gekomen, namelijk via een vriendin van Maria.

Toen Maria Boonzaaijer aan het woord mocht, ontstond er een passionele sfeer, haar woorden bevatten zoveel kracht en amuse. Passie hoort bij de tango en dat is ook het hoofdthema van het boek en van de boekpresentatie. Ze vertelde over Argentinië en over de dagen die ze aan het boek besteedde. Ze bedankte de mensen die de moeite hadden genomen naar de boekpresentatie te komen, zoals haar man en twee kinderen, voor hun steun. Dat was een bijzonder moment, want het gaf een heel persoonlijk sfeertje, veel mensen vielen stil.

Behalve een goede schrijfster is Maria Boonzaaijer ook een zeer goede chansonnière. Zij heeft ons getrakteerd op een prachtig staaltje zang.
De twee Spaanse nummers die ze zong komen in het boek voor, wat een leuke toevoeging was. Het eerste nummer dat ze zong heette 'Volver van Carlos Gardel' wat "terugkeer" betekent en het tweede liedje ging over verloren hoop. Maria gaf haar man een roos net voordat de hoop verloren ging in het lied. De liederen waren volledig in het Spaans, Maria Boonzaaijer is docente Spaans en Drama geweest. Na de liederen werd het eerste exemplaar van het boek aan Maria overhandigd en daarbij kreeg ze een 'klein' cadeautje van uitgeverij Sirene, namelijk een canvasdoek waarop de kaft van het boek gedrukt was. Je kon aan Maria zien dat ze blij met het cadeau was.

Na de boekpresentatie kregen we nog een heerlijk glaasje Argentijnse wijn en daarbij een lekker Argentijns broodje gevuld met gekruid gehakt en olijven. Ik heb ook nog een kans gehad om Maria Boonzaaijer te complimenteren en te feliciteren met haar boek.

Een review van het boek is binnenkort op FOK! te vinden! Luister alvast naar Volver