Boek: Elisa Albert - Het Boek Dahlia

Phedre77
Dahlia, een jonge Joodse vrouw, drinkt graag, blowt graag, kijkt graag dezelfde films keer op keer weer. Ze heeft een rijke vader, geen diploma, geen werk, geen echte en diepe vriendschappen. Ze heeft niet zo veel aan haar moeder en ze haat haar broer. Soms heeft ze een vriendje, maar eigenlijk zijn die niet zo leuk. Ze rolt een beetje door het leven, lol makend en vooral zonder plannen. Dahlia krijgt kanker, een hersentumor.

Haar gescheiden ouders gaan samen met haar naar oncologen en proberen de medische informatie te interpreteren met een laagje hoop. Het is niet de ernstigste tumor en het is niet de ernstigste plek, sterfpercentages laten nog wat ruimte voor overleven. Dahlia doet niet aan mee aan dat rooskleurige. Als ze na de diagnose in een boekhandel staan om informatie te verzamelen, pakt Dahlia ook een boek mee, van ene Gene en het zal haar leidraad zijn vanaf dat moment. Het Boek, met een mooie blauwgroene kleur, vertelt haar hoe ze moet leren leven met de diagnose kanker. Dahlia gaat het gevecht niet aan, ze ondergaat het. Ze laat zich bestralen, chemo toedienen en opereren. Ze laat zich verzorgen, betuttelen en informeren. Maar ze doet er niet actief aan mee. Ze is veel meer bezig met de vraag waarom zij kanker heeft. Heeft ze het misschien verdiend? Is ze te boos en ontevreden geweest? Waarom heeft haar rotbroer geen kanker?

Gene
Het Boek Dahlia is opgebouwd uit hoofdstukken met thematitels uit het zelfhulpboek van Gene. Zo wordt er aangeraden een second opinion te vragen, een sociaal netwerk te zoeken en te lachen en dankbaar te zijn.
Dahlia leest al die adviezen en doet er haar eigen ding mee. De opzet van het boek is erg origineel en het lijkt alsof het een versterker is van de emoties die je toch al krijgt door over Dahlia te lezen. De simpele hoop en luchtigheid die Gene predikt zijn wrang als je Dahlia's zwartgallige kijk op haar leven ernaast vindt. Toch groeien Dahlia en Gene naar elkaar toe. Gene's boek wordt grimmiger naarmate de hoofdstukken in zijn zelfhulpboek vorderen. Dahlia wordt zachter en vindt zichzelf. Het boek wordt voorafgegaan door twee quotes, een gedichtje van Emily Dickinson en een quote uit Terminator 3: "Woede is nuttiger dan wanhoop."

Post-its
Auteur Elisa Albert schreef een hartverscheurend verhaal over een jonge vrouw met kanker. Een thema dat grijs geschreven is in de literatuur, want het is vanzelf aangrijpend en heftig. Het Boek Dahlia is echter wel een bijzondere aanvulling. Alberts' schrijfstijl is gedetailleerd en dat leest niet zo lekker vlot, maar het is briljant. Je wilt geen woord missen van haar mooie zinnen. Op elke bladzijde vind je vondsten, visies, gedachten die de moeite waard zijn om te onthouden. Je kunt het hele boek volhangen met post-its. Dahlia is een vervelend wijf, maar aan het einde van het boek hou je van haar.

Tip: Sla grote hoeveelheden tissues in.

Uitgever: Ailantus ISBN: 978 90 895 3012 7 Pagina's: 270

Kijk voor meer leesplezier in het FOK! boekenforum.