Film: Paranormal Activity

Thom Puiman (Juicyhil)
Als je van enge films houdt mag Paranormal Activity absoluut niet op je 'must see'-lijst ontbreken. De film is onlangs nog uitgebreid in het nieuws ( Lowbudget horrorfilm verovert Amerika ) geweest omdat hij slechts 19.000 dollar heeft gekost en nu al meer dan 60 miljoen dollar heeft opgeleverd. Na het succes in de Verenigde Staten komt Paranormal Activity ook naar Nederland!

Op kwalitatief gebied hoef je absoluut geen hoogstandjes te verwachten. De hele film is namelijk geschoten met een simpele camera. Met deze manier van filmen is Paranormal Activity overigens niet uniek, films zoals Cloverfield en The Blair Witch Project zijn ook op deze manier gemaakt. Het idee is trouwens ook deels gebaseerd op The Blair Witch Project.

Het verhaal
Katie ziet al paranormale verschijnselen sinds ze acht jaar was, ze zag vaak enge schaduwen aan het einde van haar bed. De schaduwen gingen met de tijd weer weg. Maar, nu ze met haar vriend Micah samenwoont, komen de verschijnselen weer haar leven verstoren. Micah wil het filmen voor het nageslacht omdat hij het juist spannend vindt. Daarom heeft hij een camera gekocht om deze in de slaapkamer neer te zetten en de verschijnselen op te nemen.

Een helderziende komt bij Micah en Katie thuis op bezoek om te onderzoeken wat er precies aan de hand is. De helderziende zegt dat het een demon is die Katie pijn wilt doen. Hij verwijst Katie door naar een collega van hem die in demonen gespecialiseerd is. Helaas is die collega een tijdje niet aanwezig, dus moet Katie het nog even volhouden. De demon wordt iedere nacht steeds agressiever. Het begint met een deur die dicht waait, maar naderhand wordt Katie zelfs uit haar bed vandaan gesleept. Op een gegeven moment wil de helderziende hen zelfs niet meer helpen omdat het te gevaarlijk is in het huis.

De hele film speelt zich af in hetzelfde huis, dat van Katie en Micah. Het draait uiteindelijk allemaal om de scènes die zich afspelen in de slaapkamer. De scènes overdag zijn soms nogal langdradig, maar ook daar komt later in de film een hoop spanning bij.

Als je een film wilt zien die pas echt eng is en je laat schrikken, dan is Paranormal Activity zeker de moeite waard! Je moet geen hoge verwachtingen hebben van de verhaallijn en kwaliteit van de film. Maar daarentegen speelden de acteurs hun rol erg goed en geloofwaardig. Toch heeft het 'amateuristische' camerawerk wel wat, je gaat zo sneller geloven dat het echt is.

Paranormal Activity mag dan wel een kaskraker zijn, maar met de film zelf valt het dus allemaal wel mee.

Label: E1 Entertainment Benelux Releasedatum: 28 november 2009
Kijkwijzer: Waardering Film: