Boek: Theodor Holman - Theo Theo

Sabine (Pien85)
Op 2 november 2004 werd regisseur, televisiemaker en columnist Theo van Gogh doodgeschoten in de Linaeusstraat in Amsterdam.
Schrijver, columnist en goede vriend van Van Gogh Theodor Holman schreef een boek over hun vriendschap; Theo Theo, een vriendschap in sonnetten. Holman schreef al eerder een boek over Van Gogh, in 2004. In Theo is dood, een verzameling columns die eerder in het parool verschenen, doet hij verslag van zijn boosheid, angst en verdriet na de moord op Van Gogh.

Vriendschap
In Theo Theo vertelt Holman in 211 sonnetten over zijn vriendschap met Theo, Theo’s vriendschap met onder andere Pim Fortuyn en Ayaan Hirsi Ali, de boosheid en angst die hij na de moord voelde en zijn beschuldigingen naar de overheid. Holman spreekt in het boek met veel liefde over zijn vriend Van Gogh. Ook praat hij over hun politieke ideeën, vrouwen, seks, drugs en alcohol.

Doordat Holman in 211 sonnetten probeert een heel leven te beschrijven lijkt het boek wat chaotisch. Hij vertelt over het leven van Van Gogh zonder er een duidelijke chronologische volgorde in aan te brengen, hoewel het boek wel begint bij het begin van hun vriendschap en min of meer eindigt na de moord. Van het stuk daar tussen moet je maar raden wanneer het allemaal gebeurd is en in welke volgorde dat was. Door de snelheid van het boek is het geen boek om voor het slapen gaan te lezen, je wordt er eerder wakkerder dan slaperig van.

Bladeren
Daarnaast is het boek grof en soms erg moeilijk door te komen. Dit komt voornamelijk omdat je constant zit te bladeren; bij veel namen die genoemd worden in het boek staan cijfers, verwijzend naar de noten achterin. Doordat je steeds aan het bladeren bent om uit te vinden wie Holman nu precies bedoelt geeft het je het gevoel alsof het eigenlijk geschreven is voor de mensen die Van Gogh en Holman persoonlijk kennen. Het leest ook wat moeilijk weg omdat het allemaal sonnetten zijn, hierdoor is het soms lastig te volgen. Ondanks dat grijpt het boek je soms wel aan, het is ontroerend om te lezen hoe liefdevol Holman schrijft over zijn vriend en hoe veel verdriet hij heeft na zijn overlijden.
Al met al is het een mooi boek voor de liefhebber van sonnetten of de fans, vrienden en bekenden van Van Gogh. Voor alle anderen zou ik het boek niet echt aanraden.

Uitgever: Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar ISBN: 978 90 388 9299 3 Pagina's: 270