DVD: Obsessed

Felienne (FelinuX)
Beyoncé Knowles is in eerste instantie bekend geworden als zangeres, maar is met film als Austin Powers Goldmember en Dreamgirls een niet onverdienstelijk actrice gebleken. Met Obsessed verbreedt ze haar horizon nog een stukje door ook een drama/thriller aan haar oeuvre toe te voegen. Dit blijkt toch een tikkeltje te hoog gegrepen...

Plot
Maar laten we eerst een kijkje nemen naar het verhaal van Obsessed, voordat we een oordeel vellen over de film. Beyoncé en Idris Elba (Rock n Rolla, American Gangster) spelen het jonge stel Sharon en Derek Charles. Derek heeft een drukke baan en Sharon is na de geboorte van hun zoontje thuis gebleven. Het perfecte gezin dus, Derek stuurt zijn vrouw zelfs nog elke week een bloemetje. Dan komt Lisa (Ali Larter, vooral bekend als Nikki Saunders en Tracy Strauss in Heroes) tijdelijk werken op het kantoor van Derek. Vanaf het begin is duidelijk dat Lisa haar oog op Derek heeft laten vallen, ze doet er dan ook alles aan om op het kantoor van Derek te kunnen blijven werken en zorgt er zelfs voor dat ze zijn persoonlijke assistente wordt.

Het plot kraakt eigenlijk al vanaf het begin. Waarom vindt Lisa Derek eigenlijk zo interessant? Hij is niet echt bijzonder knap of vriendelijk tegen haar. Naarmate de film vordert, gaat Lisa steeds vreemdere dingen doen om de aandacht van Derek en zijn familie te krijgen. Ook Sharon krijgt lucht van de spanning die tussen Derek en Lisa hangt en besluit hem zelfs het huis uit te zetten, omdat ze ervan overtuigd is dat hij vreemdgaat. In de rest van de film komt Sharon vrij weinig in beeld, het verhaal vertelt vooral over Derek en Lisa. Totdat het laatste kwartier aanbreekt... Regisseur Steve Shill lijkt zich plotseling te realiseren dat hij niet voor niks een paar miljoen voor Beyoncé neergeteld heeft en sluit af met een lachwekkend vuistgevecht, met een mooi, door Beyoncé gezongen deuntje op de achtergrond.

Als je zin hebt in een avondje spanning, laat Obsessed dan vooral links liggen. Het plot is zo ongeloofwaardig dat iedere poging tot het opbouwen van suspense totaal niet overkomt. Naast (of misschien dankzij) het slechte plot, is het acteerwerk zeer matig. De extra's zijn ook niet echt bijzonder te noemen. Een interview met de acteurs en screenwriter van de film, waarin ze vertellen over de psychologische diepgang en kracht van het verhaal en een 'making of' van de eerder genoemde laatste scène.
Als je nog plezier aan deze film wilt beleven, bekijk dan alleen de laatste tien minuten; de cat fight tussen Ali Larter en Beyoncé zal je lachspieren zeker aan het werk zetten.

Label: Linden en Barbosa Releasedatum: 8 Oktober 2009
Waardering film: