DVD: Puen yai jom salad - The Pirates of Langkasuka

Jerry (NeXuSoNight)

Onze verre oosterburen zijn al een aantal jaren bezig om hun films wat meer af te stemmen op het westerse publiek, zodat wij wat meer kunnen meegenieten van de juweeltjes die daar soms vandaan komen. Ook deze productie (van 20 miljoen!) uit Thailand toont ons een zeer aangenaam piratenverhaal waarin fantasie en magie samengevoegd worden tot een sprookje van grote weerga.

Het stadje Langkasuka wordt bedreigd door de tirannie van de wrede magiër Black Raven (Winai Kraibutr) en zijn bende gemene piraten. De prinses van het dorp, Raja Hijau (Jarunee Suksawas), kan niet langer weerstand bieden aan de onophoudelijke aanvallen op haar land en haar leven. Alleen de legendarische kanonnen van kanonmeester Lim Kium (Jakrit Panichpatikam) kunnen het tij keren, maar deze zijn lang geleden verloren geraakt op de bodem van de zee. Er is één kans om de strijd te winnen: de magische krachten, bekend als de ‘Du-Lum’, die een mens in staat stelt om zijn krachten te verenigen met de creaturen van de zee! Er is alleen een keerzijde: de duistere kant van de Du-Lum is moeilijk in toom te houden en bezit het vermogen om alles te vernietigen! Er bestaat nog maar één Meester (Sorapong Chatree), maar hij heeft zich afgezonderd van de wereld. Hoewel er iemand is die de gave heeft om de Du-Lum te leren (de hoofdpersoon Paree, gespeeld door Ananda Everhingham), weigert de Meester om hem te leren ermee om te gaan vanwege de gevaren die erin schuilen. Helaas kan alleen iemand die de Du-Lum volledig beheerst de ontzagwekkende kanonnen weer naar boven brengen...

De film laat al vanaf de eerste scene zien dat er veel aandacht is besteed aan camerawerk, locatie en detail. Natuurlijk moeten wij Nederlanders even wennen aan het taaltje (waarvoor je overigens ook Duits kan kiezen…), maar dat gebeurt al snel en de ondertiteling is misschien niet perfect maar zeker ruim voldoende. De verhaallijn is duidelijk wat ‘verwestert’, doelende op dat ze wat meer rekening hebben gehouden met wat wij van een film verwachten. In Azië zijn ze bijvoorbeeld erg fan van veel sprongen in de tijd en van veel verhaallijnen die door elkaar heen lopen. Ook hebben ze andere normen en waarden waardoor hun climaxen op andere punten liggen als bij ons. Dit, zoals al aangegeven in de eerste alinea, zijn ze sinds een aantal jaar aan het aanpassen, want eerlijk is eerlijk: films maken kunnen ze wel! The Pirates of Langkasuka is een mooi voorbeeld van deze kruising tussen de culturen en alleen daarom al wel de moeite van het kijken waard.

Paree moet zichzelf leren beheersen

Het verhaal ontvouwt zich in een gestaag tempo, en al snel begint de spanning op te lopen… Misschien geen origineel concept, maar wel vanuit een verrassend perspectief. Zo is de uitwerking van de magische krachten van de Du-Lum en de dualiteit die daarin huist netjes neergezet. De piratenbende zijn angst inboezemende creaturen van het duister en de leider Black Raven speelt zijn rol vol overtuiging. Er zijn enkele onderwaterscènes die verbazend goed gefilmd zijn, alsof je inderdaad even als een vis door de dieptes van de oceaan zwemt. De special-effects waren onderhoudend en vergelijkbaar aan een Hollywood-prestatie, evenals de goed gechoreografeerde vechtscènes. Om het maar even samen te vatten: zwierende zwaarden, epische kanonnen, machtige watermagie en een potje van de juiste dosis liefde, wraak, wilskracht en verraad bezorgen ons een film die van begin tot eind zal boeien!

Voor de liefhebbers zijn er ook nog wat extra’s toegevoegd: een 12 minuten durende ‘B-roll’, oftewel opnames van een alternatieve camera waardoor je stukken uit de film ‘kaal’ kan zien –erg vermakelijk!– en ook korte interviews met alle hoofdpersonen, waarmee er nog een klein beetje extra achtergrondinformatie bij het verhaal komt. Een fun-fact: de originele titel Puen yai jom salad had eigenlijk vertaald moeten worden als 'The Queens of Langkasuka'!

Label: Splendid Film en Sahamongkolfilm International
Releasedatum: 12 augustus 2008 (Thailand) Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: