Film: Love Happens

Jimmy (Westlife-fan)
Love Happens is de eerste film van regisseur Brandon Camp (vooral bekend als schrijver voor de serie John Doe) en behandelt het verhaal van de weduwnaar Burke Ryan (Aaron Eckhart, Meet Bill en The Dark Knight) die naam maakt met zijn zelfhulpboek A-Okay!. Het boek helpt de lezer bij het verwerken van het verlies van een naaste, maar heeft het de schrijver zelf ook geholpen?

Als Burke in Seattle is voor één van zijn zelfhulpbijeenkomsten en workshops stuit hij op bloemiste Eloise (Jennifer Aniston, Rumor Has It en He's Just Not That Into You). Na enige aarzeling besluit Eloise toch in te gaan op het dinerverzoek van Burke en er ontstaat een vriendschap tussen de twee. Tussen de afspraken door inspireert Burke de mensen, die een naaste hebben verloren en zich hebben ingeschreven voor zijn workshops, om verder te gaan met hun eigen leven en situaties vanuit een positief perspectief te zien. Gaandeweg krijgt Burke diepere gevoelens voor Eloise en dan komt er een punt waarop Burke beseft dat hij eigenlijk nog niet helemaal over het verlies van zijn vrouw heen is.

Het verhaal verloopt dus voorspelbaar en is daarom erg aan de eentonige kant. We zien weliswaar een Aaron Eckhart die overtuigend overkomt als zelfhulpgoeroe met de nodige issues (zoals hij ook erg overtuigde als iemand in een midlife crisis in Meet Bill) en het is nu toch wel duidelijk geworden dat Jennifer Aniston als actrice niet louter te hoeven worden gezien als Rachel uit de hitserie Friends. Hoewel de romantiek tussen Burke en Eloise niet het belangrijkste punt is in de film, is de samenwerking tussen Eckhart en Aniston helaas niet pakkend. Je krijgt namelijk niet het echte gevoel dat de twee bij elkaar passen en dat de vonk daadwerkelijk overslaat.

De nadruk van de film ligt heel sterk op het rouwproces bij het verlies van een naaste, waarbij een aantal scènes voor de nodige brok in de keel zullen zorgen. Het geheel van rouw en verdriet wordt enigszins luchtig gehouden met een vleugje romantiek. Al met al kan Love Happens vooral worden gekenmerkt als een drama en is ondanks de aanlokkelijke titel mijns inziens niet geschikt als een romantische datefilm, maar zal als feelgoodmovie zeker de moeite waard zijn voor een avondje thuis op de bank wanneer het verkrijgbaar is op dvd.

Label: Universal Pictures
Releasedatum: 5 november 2009
Kijkwijzer: Waardering Film: